Elinstallationer - hvad må man selv?

Er noget i tvivl om hvad man selv må, så derfor stiller jeg et par konkrete spørgsmål, som der forhåbentlig er en der kan hjælpe mig med at besvare.

er det lovligt selv at skære riller til plastrør/flexrør?
er det lovligt selv at indmure indmuringsdåser?
er det lovligt selv at montere lampesteder (uden ledninger altså)?

kort sagt - må man selv lave alt det forberedene elarbejde, så elektrikeren blot kan komme forbi og montere ledningerne?

Mvh
Ole

Ole
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja ....alt det du har spurgt om er tilladt. Du skal bare være sikker på at du bruger de rigtige materialer (ikke noget med dele fra tyskland eller lignende).
Spørg først den elektriker der skal gøre arbejdet færdig (han har ansvaret) om fremgangsmåden og evetuelt fornuftigt placering af lampesteder, afbrydere og ledningsføring.

Tak for din hurtige tilbagemelding - kanon.

Har lige et tillægsspørgsmål: findes der et godt sted på nettet hvor man kan lære lidt om symboler på de forskellige dele i en installation, såsom lampested, afbryder, stik osv og hvor der er vist eksempler på hvordan man beskriver (tegner ledningsføringen?

Mvh
Ole

Ole
Hejsa
Som jeg har forstået det !!
Indtil der er spænding, på arbejder man under maskinregulativet, hvilker siger at el arbejdet skal udføres af en "kompetent" person.
Når anlæget har været sat i drift, Skal service/rep udføres af en person der er direkte ansat af en instalatør såfremt der ikke er forsygningsadskillelse (sikkerhedsafbr. eller anlæget kan demonteres fx ved stikkontakt). Er der det, er det maskinregulativ igen.
Men uanset hvilket regulativ der arbejdes under skal arbejdet udføres efter gældende standarter

Det er ca. reglen (sådan som jeg forstår den).. Men tvivler på du får en instalatør til at skrive, hvis du selv laver det, men et forsøg vær.

Mvh Jan J
Sikkerhedsstyrelsen har en skrivelse om hvad privatpersoner selv må lave - jeg har ikke linket, men gå ind på www.sik.dk og søg under "Private".

Men for kort at summere op; når det drejer sig om nye installationer, så er det eneste du selv må, at lave riller og huller til dåser. Alt andet vil blive betragtet som værende fast installation (hvad enten det er tilsluttet eller ej) og dette skal udføres af en autoriseret.
Skrivelsen på sik (og andre steder på nettet) siger ikke noget om det, der ligger "før" en elinstallation - altså udfræsning af riller til rør, ilægning af rør, dåser osv, så derfor stillede jeg disse konkrete spørgsmål. Selve trækningen af ledninger overlader jeg til en autoriseret elektriker.

Mvh
Ole


Ole
Hvis det er tiltænkt som værende til den faste installation er det ikke gør-det-selv. Dvs. dåser, rør mv. skal den autoriserede opsætte. Du må lave hullerne i væggen og lukke dem til igen når han er færdig.
Du må gerne fræse rillerne og hugge ud til dåserne. Men du må ikke selv mure dem ind i væggen. En installatør skal godkende arbejdet og dermed også føringsvejen. Dette kan blive svært hvis du har muret rørene til. Ved godt det lyder lidt mærkeligt, men sådan er reglerne. Desuden må en installatør ikke godkende arbejde der ikke er lavet af ham selv eller en af ham ansat person.

Hvad der så er fremgangsmåden ved de forskellige mestre er en helt anden sag.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
En installatør må godkende alt det arbejde han har tillid til er udført korrekt i følge de danske regler. Han må gerne godkende noget der er lavet af nogen der ikke er ansat hos ham selv. Han bærer jo kun ansvar for det man kan dokumentere han har lavet. Det er ejer og bruger der har ansvar for at deres installtion er iorden.

Det med installation i huse har ikke noget at gøre med maskindirektivet da det er en anden standard det udføres efter og man kan jo ikke bare sætte en afbryder foran et hus og så gøre som man har lyst til. Du må i realiteten lave det hele i instaltionen hvis du ellers kan finde ud af det. Men det er nok de færreste der vil være med til at i gør det på den måde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis