Elinstallationer - hvad må man selv?

Er noget i tvivl om hvad man selv må, så derfor stiller jeg et par konkrete spørgsmål, som der forhåbentlig er en der kan hjælpe mig med at besvare.

er det lovligt selv at skære riller til plastrør/flexrør?
er det lovligt selv at indmure indmuringsdåser?
er det lovligt selv at montere lampesteder (uden ledninger altså)?

kort sagt - må man selv lave alt det forberedene elarbejde, så elektrikeren blot kan komme forbi og montere ledningerne?

Mvh
Ole

Ole
Er noget i tvivl om hvad man selv må, så derfor... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fiaght: A'hva? En installatør må så absolut IKKE godkende andres arbejde!

Uanset hvordan og hvorledes du end måtte læse og tolke reglerne så kan jeg end ikke i den største brandert se hvilken paragraf der giver ham mulighed for tage ansvaret for noget han ikke har udført.
Steinaa: Efter det du mener, så laver altså mindst 75% af Danmarks elinstallatører (når du mener aut. installatører) ulovligheder....!!!! Det tror jeg ikke de gør.
Aut.elinstallatører tager da ansvaret for deres ansatte... det skriver de da under på.!?!? Der er da virksomheder der har et halvhundrede ansatte eller mere.....hvad med dem?
Det her er noget som ikke passer overens med virkeligheden eller er det kun én her der er mere spidsfindig end andre ?
Til Steiaa: Tillæg ....... se her

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=54723

http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-elinstallatoer

http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/index.aspx?id=47560f8d-579f-4dba-9451-72f22b2874b0

Kan disse sider hjælpe videre ?
Når jeg skriver den autoriserede så mener jeg arbejde udført af den autoriserede og af hans ansatte - præcis som næstformanden har skrevet.
Hvis du vil have paragraffer på bordet, så er du godt på vej med dit første link:

§ 6. Elinstallatøren må ikke tilmelde eller overtage ansvaret for arbejder, der er udført af personer, der ikke er ansat i virksomheden.

Det kan vel næppe skrives klarere?

Dit næste link er til en jobbeskrivelse og måske knap så revelant. Dit sidste link er til en vejledning for eleftersyn og omhandler noget helt andet. Men du mangler: http://sik-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx?docId=lov20000314-full

Jeg har tilladt mig at klippe og klistre lidt, men meningen skulle være uændret:

§2 stk. 2) Udførelse, ændring, udskiftning og reparation af faste installationer med ledninger, tilslutningssteder og andet fast installationsmateriel.... må kun udføres af autoriserede elinstallatører...
steinaa   -  DU SKREV:
En installatør må så absolut IKKE godkende andres arbejde!

Uanset hvordan og hvorledes du end måtte læse og tolke reglerne så kan jeg end ikke i den største brandert se hvilken paragraf der giver ham mulighed for tage ansvaret for noget han ikke har udført.

Min kommentar var også stilet til dette som du skrev ovenstående, men som du så senere har rettet ved at henvise til §6.
En installation som "ORC" startede med, skal denne anmeldes?
Inatallatøren behøver da heller ikke at tage ansvaret for som det før er skret er det selve installationens ejer det har ansvaret eller har jeg misfortået noget?
Jeg beklager at jeg muligvis har været tvetydig i mit tidligere indlæg - men når jeg snakker om den autoriserede så hører det sig til at fortælle at der findes to typer autorisationer - den personlige og virksomhedsautorisationen. Installatøren søger en autorisation for den virksomhed han arbejder i og herunder for de folk der er ansat i virksomheden. Når jeg skriver "... han ikke har udført" så mener jeg skam "han" og underforstået de der måtte arbejde for ham.

Og nu vi er i gang med at gennemgå indlæggene så skal det også nævnes at jeg skrev "installatør" - der skulle naturligvis stå "autoriseret" da en installatør ikke pr. automatik er autoriseret ej heller skal man være installatør for at blive autoriseret.

Jeg beklager som sagt mange gange og skal bestræbe mig på fremover at skrive så det ikke kan fejltolkes... samtidigt skal jeg også nok få strammet op på min kommatering da det sikkert også kan give meningsforstyrrelser.

---

Mht. tilmelding af installationen så kommer det an på størrelsen af installationen (retningslinier for dette forefindes hos de respektive forsyningsselskaber samt hos Sikkerhedsstyrelsen) - men det klarer den aútoriserede eller den/de af hans (m/k) folk der udfører installationen.

Hvis den autoriserede (eller en af hans...) idriftsætter installationen så kan han da under ingen omstændigheder frasige sig ansvaret? Og lovteksten dikterer da at det må han (m/k) ikke.

Ansvaret ligger altid hos ejeren / brugeren af installationen og denne skal sikre sig at installationen lever op til de gængse love og regler - og de regler siger noget om hvem der må udføre installationen, så ejeren / brugeren skal naturligvis følge dette.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis