Afkortning af trævinduer

Jeg har fundet to gode brugte dannebros- enkeltglas vinduer i Genbyg, der passer perfekt i breden og stilen til min renovering af huset. Dog ville de passe endnu mere perfekt hvis øverste vinduer og karm blev afkortet med 15-20 cm. Er der nogen der har erfaring med sådan en snedker-manøvre? Hvordan lægges snittene og hvor?


Mads

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det jo en større opgave, du skal jo både afkorte i bund og top, for det ikke ser dumt ud, med afstanden til sprossen.

og du skal jo nærmest skille hele vinduet ad, og der skal også købes nye ruder til. Er vinduet lavet ordenligt, er det nok lavet en eller anden form for fingre eller tap samling, som du skal lave selv i de 4 hjørner.

Samtidig er det nok limet sammen, så du skal også have renset bund og top stykket rent.

og det gøres på både karm og rammer... hvor mange vinduer/rammer er der i ? de skal jo alle laves mindre.

Måske skal hængsler også flyttes, så de sidder rigtigt/pænt og ens. da det ikke nødvendigvis er samme antal cm der skal af i top og bund, for at beholde det rigtige udsende.

Jeg ville ikke gide bøvle med det, det næsten lettere at lave et nyt vindue selv, hvis man skal igang med alt dette..!


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Det er blot de øverste ruder der skal afkortes. Således bliver de øverste kvadratiske vinduer nemlig rektankulære hvilket husets øvrige vinduer også er.
Det er sjældent gamle vinduer er limet sammen ved tappen, derfor forestiller jeg mig at fræse en ny tap ud de 20 cm højere oppe, bruge samme bundramme, flytte nederste hængsel op påskrue hjørnebånd igen, sætte nyt glas i og male. (!) Rammerne skal blot afkortes og samles med dyvler, måske et par fladjern. Operationen angår ialt 6 vinduesrammer 4 lodsprosser og fire karme.
Jeg ved godt det er lettere skrevet end gjort, men jeg er ikke tilfreds med nye termoruder og deres tykke sprodser (og store priser)
Men tusind tak for den hjælpende advarsel ;-)
/Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også