Vinterkonservering af diesel motor

Jeg har planer om selv at vinterkonservere min 10 hk bukh.
Er der nogen der kan hjælpe mig med råd og vejledning??
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan prøve: Vinterkonservering består af flere ting. Olieskift, gennemskylle motoren med ferskvand(hvis den er saltvandskølet) og rengøring. Først starter du motoren, kører den op på drifttemperatur, stopper den, tapper eller pumper motorolien af, derefter skruer du oliefilteret af, sætter et nyt på (husk at smøre gummipakningen med lidt olie, ellers sætter det sig fast). Kommer ny smøreolie på, op til maksmærket på oliepinden. Det samme gør du med gearet (minus filter) Vær opmærksom på hvilken olie gearet skal have, det står i instruksionsbogen. Derefter starter du motoren igen, lader den køre i nogle minutter, stopper og pejler olien i motoren, der skal nok efterfyldes med 1/4 l olie. Tilsidst kører du ferskvand igennem ( sæt pumpens sugeslange i en spand )kør 20 - 30 l vand igennem. Den sidste spand skal have tilsat kølervædske i forholdet 1 til 2.Tilsidst vasker du motoren af og så skulle det væere det. Hvis andre har flere tiltag, så bare kom med dem. Venlig hilsen Finn Gevind.
Kun den kommentar at, det virker lidt overdrevet at skifte gearolien, som jo ikke er udsat nogen påvirkning og som set i forhold til en bil, jo ikke har ret mange driftstimer, hvis man lige har købt en brugt motor, kan det måske lige være fornuftigt nok at tjekke olien, og da man som regel har en oliekøler, er det en god ide at tjekke jævnligt. Tøffen har kørt i 29 år på samme olie, men da der røg en pakdåse, er det nu fornyet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Det kan du sådan set have ret i. Men i min båd har jeg en mercedes om636 med et prm gear, som skal have en alm. 30er olie, den koster ikke alverden, samtidig får jeg jo set hvordan olien har det, og er den begyndt at blive misfarvet, mørk (tegn på at koblingspladerne er begyndt at slides ) eller grå, så skal man til at kigge oliekøleren efter som du skriver.
MVH Finn Gevind
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis