lav det selv!!! hjælp

hej jeg har kikket på noget roundup  ( til fx brændelælder ) men det er da lige lidt dyrt  og der er en begrænsning på hvor stærk det må værre før at butikkerne må sælge dem så vil godt prøve at lave det  selv.

hilsen

filledk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næste gang ville det nok hjælpe med en mere sigende titel.

Ved at google på hjemmelavet round-up, har jeg fundet følgende opskrift:

Billigt ukrudtsbekæmpelse
Round Up er dyrt og iøvrigt ikke særligt godt for naturen. Før du tager skridtet fuldt ud og overgiver dig til Round Up, så prøv lige dette råd. Få fjernet dit genstridige ukrudt med dette billige alternativ. Blandningen består af:




4 l. vand

1 l. eddike

500 g salt


Og så har du dit ukrudtsmiddel! Særledes velegnet stil større arealer, der skal holdes fri for ukrudt, for eksempel gårdspladser. Eller til arealer med fliser, hvor ukrudtet "kigger op" mellem fliserne.

 

Christian

Jeg kender en tidl medarbejder hos bayer kemi.

Han stoppede i forbindelse med den bevidste fejlmærkning bayer laver på deres etiketter.

Round-up er KUN til brug på agerjord da det bliver inaktivt når det går i jorden.
ligger det derimod på fliser (havegange og lign) og tørrer lidt ud og så får regn fortsætter det aktivt ned i grundvandet!
på Bayers etiketter anbefaler de at det bruges på havegange og flisegange!
Bevidst fejloplysning og tilsvining af grundvand. men det er jo hellerikke dem selv der skal drikke det da det først når vandhanerne om 75-100 år.

Speedi! jeg elsker din opskrift og vil lave et hold til min 5 liters sprøjte og give gårdspladsen en gang død!

Takker


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Har du selv prøvet denne opskrifts virkning?

Med venlig hilsen
ktm

 

ok takker for de dejlige svar
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som jeg skrev, så har jeg googlet denne opskrift. Jeg bor i lejlighed lige nu, og jeg kan sagtens få mine planter til at dø uden round-up

 

Christian

Annonce
og jeg er ved at teste opskriften...
den er delt ud til rødderne, så vi får se imorgen om de kan tage den til roden :)


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Skrevet af Endjinn den 31-08-2008 16:52
... Round-up er KUN til brug på agerjord da det bliver inaktivt når det går i jorden.
ligger det derimod på fliser (havegange og lign) og tørrer lidt ud og så får regn fortsætter det aktivt ned i grundvandet!

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din forklaring Engine om at Round-Up bliver evigt aktivt ved at tørre på en flise, hvorefter det kan fortsætte ned i jorden som et aktivt stof, mens det ikke er tilfældet, hvis midlet rammer direkte på jord. Det lyder som en spændende kemisk proces, at midlet så markant ændrer egenskaber ved tørring og ikke genvinder de oprindelige egenskaber når det igen tilføres væske.

Det vil så også betyde, at alt det sprøjtemiddel, der rammer sten m.v. ude på agerjorden efterfølgende vil fortsætte ned i jorden som aktivt stof? Hvis det var har jeg svært ved at tro at det kunne godkendes.

Mon ikke problemet med flisebelagte områder m.v. går på, at sprøjtemidlet med regn kan blive ført til et afløb og dermed ud i vandmiljøet, hvor det ikke nedbrydes?

Hvis ikke der er afløb, og sprøjtemidlet fra en flisegang nedsiver har jeg svært at tro, at der er forskel på om sprøjtemidlet rammer fliser eller jord først.

P.S. Enig i at overskriften kunne vælges mere sigende
@ lars ON
Jo jeg skulle mene du har ret... samtalen jeg havde med Bayermanden, om Round-up var ret kort, og jeg kan godt have misforstået det med at det rendte i afløbet når der så kom regn på... det er jo kemisk og ikke hormonelt, som plænerens der kun tager tokimbladede planter

men det laver jo ikke om på det forkerte i at Bayer ikke burde avertere med at det var godt til flisegange, når det er et produkt til agerbrug

ps planterne på min gårdsplads står endnu, og det har ikke regnet... vi får se imorgen


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Den eneste ulempe ved at anvende salt og eddike er blot at det faktisk er ulovligt at anvende til sprøjtning mod ukrudt.

I det seneste nummer af Bedre Hjem fra Bolius er der en artikel omkring ukrudtsbekæmpelse, hvori Claus Hansen fra Milieustyrelsen gør opmærksom på, at en ansøgning om at anvende salt ikke kunne godkendes da blot 5 g pr kvadratmeter kan bevirke at grænseværdierne for saltindholdet i grundvandet kan overskrides og anvendelse af eddike kan gøre jorden sur så tungmetaller kan blive frigjort.

Helt konkret er han citeret for at sige "I forbindelse med forbudet mod eddikesyre viste vores risikovurdering, at der var en uacceptabel risiko"
Hvad så med vejsalt??? Er det måske noget helt andet???
Jeg mener - der bliver jo brugt tonsvis om vinteren.

Sniffer  
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis