lav det selv!!! hjælp

hej jeg har kikket på noget roundup  ( til fx brændelælder ) men det er da lige lidt dyrt  og der er en begrænsning på hvor stærk det må værre før at butikkerne må sælge dem så vil godt prøve at lave det  selv.

hilsen

filledk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej jeg har kikket på noget roundup  ( til fx... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo men Sniffer vejsalt har jo ikke til formål at fjerne ukrudt, så derfor skal det ikke godkendes til det, og så er det OK


Så må man bare håbe saltet også ved det, så det søger til afløb og udledning i det salte verdenshav efter rensning, frem for nedsivning.

Lidt preventiv saltning, hvis der nu skulle komme lidt sne i løbet af natten....

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis man er helt ligeglad med miliøet, så kan man jo hælde alt muligt ud på jorden. Ser man om foråret langs veje med vintersaltning, så er der da ingen tvivl om at plantevæksten kan tage skade af salt, men hvis alternativet var flere kvæstede og døde mennesker på grund af glat føre, så foretrækker jeg nok saltningen i nødvendigt omfang.

Derfra og så til at hælde det ud på jorden i stor koncentration blot for at forsøge at slå noget ukrudt ihjel, når der nu findes salte (glyphosfat), som det vides har den ønskede effekt i lav koncentration, er der efter min mening meget langt.

Alt det ukrudt, der spirer op gennem asfalten hvert forår på trods af vintersaltning viser jo, at der skal meget stor koncentration til for at få den ønskede effekt med natriumklorid.
Arrrhhhh  Efry - tror du vi gør det????

Og jo - gu virker det og de nye udbrud er sikkert hengemte gamle frø, for dem virker det ikke på.

PS. bruger kun salt på æggemaden.

Sniffer  
Annonce
I har alle mere eller mindre ret. Roundup (Glyphosat) er ikke godkendt til gårdspladser, belægningsarealer, brug i stedet Zeppelin eller Bayers tilsvarende, jeg mener det hedder "Mod ukrudt, Langtidsvirkende" der udover glyphosat indeholder et jordmiddel, der hæmmer framspiring. Det skal indeholde Glyphosat og difluphenican.

Salt, dieselolie m.m. er ikke godkendt, idet det slet ikke nedbrydes. Alle godkendte bekæmpelsesmidler er optaget på en positivliste, her er eddikesyre ikke optaget og er derfor ikke tilladt, diverse hvidløgepræparater heller ikke.

Da vi måtte bruge Roundup på gårdspladser var det nødvendigt at sprøjte ofte og derved bruge urimelige mængder i løbet af et år.

Til nedvisning bør "Ukrudtsfri" eller "Topgun" som det hedder i professionelle pakninger, det nedbrydes hurtigt (i løbet af dage), og er fremstillet af kokusolie, er godkendt og meget hurtigtvirkende specielt i fuld sol. Virkningen indtræder i løbet af et par timer. Findes i byggemarkeder og på planteskoler.
Det fedter lidt i sprøjten, der efterfølgende vaskes i varmt sulfovand.

Dette til orientering, jeg er ikke interesseret i at lave ballade om miljøflipperi eller ikke.
Baadsen


Jeg har heller ikke lyst til at bruge RoundUp i haven - men det er heller ikke nødvendigt. Her er mine opskrifter.

Til flisegange og terasser:
Brug kartoffelvandet nå du hælder det fra kartoflerne - altså kogende. Hvis du ikke gider se naboerne grine når du løber rundt med gryden hver dag, så kan du varme noget vand i elkedlen eller en gryde og tage hele arealet en gang om måneden - det virker også fint.

Til bede (eks brændnælder og skvalderkål):
Skrab 5cm (gerne 10) jord af og læg en ukrudtsdug - en sort plastiksæk kan også bruges hvis det er et lille område. Bark- eller træflis ovenpå.

Til arealer med ral:
lav en harve/rive af et stykke jern og nogle lange 10mm bolte. Spænd riven den efter din gamle plæneklipper (højeste position) - og riv arealet hver anden eller trdie uge.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Godt gået, Sniffer og Lars ON. Jeg har aldrig forstået hvorfor vejsaltet skal løbe via min hæk og ned i mine faskiner. Jeg har spurgt "kommune", men - ødde bødde, pølse...
Brug et hakkejern.... Hvor svært kan det være...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis