Svejsning i støbejern Lars Høgsted 72 9900 30-08-2008 18:36 HejsaEr der nogle her der kender til et godt værksted i nordjylland der kan svejse i støbejern? Og er der nogle af jer der har erfaringer med at få svejset noget i støbejern? 11 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lars Høgsted Trådstarter 72 9900 30-08-2008 22:45 Vi har købt en træbåd med to FM-motorer til. Det er desværre to forskellige typer, og de passer ikke dele sammen. Men den ene er frostsprængt i blokken, en lille revne der nok måler ca 10 x 10 cm. Og så er udstødningsmanifolden også revnet. Det ville være fint hvis man kunne lave det, så havde man stadig en motor i reserve.
lynæs 5071 5400 30-08-2008 23:33 Jeg ville nok forsøge en lodning med mesing eller sølv, men husk altid med den slags revner, at bore et lille hul ca 2-3 mm for enden af revnen, det plejer at kunne forhindre revnen i at fortsætte ved opvarmning, men det SKAL være helt ude i enden, eller lidt udenfor, 1mm, så rens grundigt af så revnen kan ses. Lav det selv - det gi'r de bedste klagemulighederErikChristensen
Kassereren 271 9574 31-08-2008 00:47 Tag kontakt til AB Svejseteknik i Lyngby ved Aarhus. Firmaet giver garanti på det de laver. http://www.absvejs.dk/ Mvh. Christian
Sømand 367 5900 31-08-2008 12:37 Hej. Alt efter pladsen, og muligheden for at komme til, så ville jeg nok selv forsøge at svejse det. Som der nævnes, så skal der "stop bores" og metallet rundt svejsningen skal rengøres grundigt. Mvh Sømanden. Annonce
FWM 2694 7323 31-08-2008 15:56 Jeg kan se på dit postnr. er Frederikshavn, så en tur ned på havnen og snak med de smedefirmaer der er der nede, eller tag en snak med nogle af fiskerene, evt. over en grøn. Fiskeren ved hvem der kan svejse det for dig. Mvh. Flemming Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor
Lars Høgsted Trådstarter 72 9900 31-08-2008 17:41 Tak for rådene alle sammen. Jeg arbejder selv i et firma, hvor der er mange smede der kan svejse. Men som de alle sammen siger så er det meget svært at svejse noget der rigtigt kan holde i støbejern, så de er ikke meget for det. Men det kan godt ske jeg bare skal lade dem prøve. )
[email protected] 176 9800 31-08-2008 20:17 det er meget svært at få noget til at holde i støbejernssvejsning, og særlig en motor hvor goset i blokken er tynd.. sammen med at motor jo skifter temp. en væsling fakta for at svejse i støbejern er.. at matrialet er varmet grundig op før man begynder.. det skal helt sikkert være folk der har forstand der laver sådan en svejsning.. har flere gange gjort det med held.. men aldrig på en motorblok.. har en kami der har en ford fra 31, hvor blokken er revnet.. men det vil jeg end ikke forsøge på da gosset som er tynd, og de temp. forskelle så arbejder svejsning og motorblok ikke sammen max.. så nye revner opstår.. lodning vil jeg personlig fraråde , da den slet ikke arbejder sammen med en motor der bliver tæt på de 100 grader.. mit råd kunne være at finde en anden blok og skifte al tilbehøret over.. Hald
Sømand 367 5900 31-08-2008 20:25 En anden holdbar (men nok også dyr) løsning kan ses her på siden : http://www.metalock.dk/pages/metalock_repair.html Mvh Sømanden
Czanto 140 8220 20-06-2009 20:47 Alt for mange reparationer går galt fordi at der bliver svejst med forkerte svejsematerialer. om det er støbejern, stål, eller aluminium er der mange forskellige legeringer inden for hvert område. Hvordan kan man lave en reparationssvejsning når man ikke kender indeholdet i det der skal svejses. Svaret er enkelt i stedet for at spille rusisk rulette, var det nok en god ide at bruge reparations svejseprodukter da de dækker et meget støre område end produktions svejsematerialer. Mvh: Allan Allan LevisenAB Svejseteknik ApSLyngbygårdsvej 28a8220 Brabrandwww.absvejs.dke-mail [email protected]