Plankegulv i kælderen?

Jeg vil gerne ligge plankegulv i kælderen. Gulvet er tørt men jeg vil helst ikke miste for meget af loftshøjden. Mit spørgsmål er: Er det en (god) ide at ligge 22mm spånplader på hele gulvet for der efter at ligge massive 21mm fyrreplanker direkte på pladerne? Eller er det noget juks? Det skulle jo kun give et gulv på 43mm.

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis gulvet er plant ser jeg ingen grund til at ligge spånplader , du skal bare lime plankegulvet sammen så det bliver et flydende gulv husk små 1,5 cm luft rundt i kanten så det kan arbejde.
dampspære , foam og planker , det ville jeg mene ville være det.
Ja det kan du.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Anders

Jeg ville være noget forsigtig med at lægge plankegulve på et kældergulv, selv om det i første omgang virker tørt. Idet der sagtens kan kondensere vand på gulvet under plankerne. Jeg har selv for et par år siden fjernet et lignende plankegulv fra min egen kælder og brædder og strøer her var trøsket af råd. Konstruktionen her var lavet af tidligere ejer godt nok uden dampspærer og isolering. Men efter min vurdering er det lidt af et sats du laver. Min kælder virker også fra en umiddelbar betragtning tør og der har ikke været tale om indtrængende fugt.

Jeg ville istedet anbefale dig at lægge klinker/fliser på gulvet istedet, så vil du også få dig et par centimeter mere på lofthøjden. prisen kan meget blive noget nær den samme.

Hilsen
Allan

sådan et rigtigt "plankegulv" kan det vitterligt holde hvis man kun limer det? Det vil da glide fra hinanden når det begynder at arbejde....eller hva?

 

 

Rigtig godt spørgsmål. Jeg er tættere på end nogle sinde på at gå i gang så hvis der skulle være nogle som ligger inde med viden eller erfaringer er de mere end velkommende

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis