Pex til radiator?

I forbindelse med renovering af vores kælder, vil jeg gerne have lagt al rørføring op under de i forvejen sænkede lofter. Som det er nu ligger de isolerede rør under lofter, som de mente de skulle da huset blev bygget i 50'erne

Spørgsmålet er om jeg må føre pex (rør i rør) fra varmeanlægget (fjernvarme) og ud til det sted hvor rørene går gennem etageadskillelsen, og forbinde pex med det oprindelige rør til radiatoren, der er ført gennem etageadskillelsen, således at jeg får en skjult samling, over det sænkede loft ????????

Se illustration

Senere (når tiden og trangen kommer ) kan jeg  indmure koblingsdåser i væggen i stueetagen og trække nye pex gennem de allerede førte rør.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det må du ikke man skal kunne komme til samlingen af pexrør. Men man kan få et rør til at sætte uden om pexrøret så det ligner et stålrør op til termostaten.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du kan føre tomrør til overkant gulv og en lille skrue i for at holde det der og så 15 pex op til radiator hvor du udenpå har et 18 mm kobberrør , så ligner det en kobberrørs instalation og er fuldt lovlig. En 15 mm rosette under røret så falder det ikke ned i tomrøret .
Det er den billigste måde at lave det på.
Hvis der er tale om et fjernvarmesystem med varmeveksler eller hvis det er et normalt gas- eller oliefyr, mener jeg ikke, at der stilles nogen lovmæssige krav til, hvorledes rørene føres, og hvordan de samles.

Er dette ikke korrekt?

Hvordan er Alu-pex at anvende ?

Hvis man istedet for pex bruger 16 mm Alupex, behøver man ikke noget kobberrør til at føre pex op igennem, da alu-pex'en "kan holde sig selv.

Men, kan man trække alu-pex ud at tomrøret på samme måde som pex, hvis man skal flytte nogle installationer, eller er det besværligt fordi alu-pex er mere stift end pex  ??

alupex kommer normalt ikke i tomrør, og de kan ikke trækkes ud at et , hvis du nu puttede det i et, da alupex er næsten ligeså stift som blød kobber, men man kan sagtens lave det med alupex som du beskriver , man kan få nogle kapsler til at komme udenpå så det ikke er så udsat , det er jo rimelig blødt. men det jeg skrev med kobber uden på pexrør var nu ikke fordi at det ikke kan holde sig selv, men for det første kan det ikke tåle sollys i længere tid (år) for det andet var det for at få en pæn instalation at se på
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis