Loft til Kip med Gitterspær

Hej

Vi er gået igang med det helt store renovering i vores lille hus. Det er et 1. plans parcelhus fra 1950'erne med gitterspærs loftkonstruktion og asbesttag (uden undertag). Taget er renset og malet for nogle år siden og virker fuldstændig tæt.

Vi har gang i flere forskellige projekter, men et af dem, det helt store, er noget vi er lidt usikre på, og derfor søger vi råd og vejledning. Vi overvejer nemlig at lave loft til kip med synlige gitterspær i halvdelen af vores stue-al-rum samt installere et ovenlys Velux tagvindue. Det er kun en lille del af gitterspæret, der bliver synligt.

Er der nogle, der kan komme med en vejledning til, hvordan man isolerer? (vi vil isolere med 300 mm stenuld, og vi er klar over, at der skal være 50 mm ventilationsspalte/-afstand mellem tagets underside og øverste isolering)

Planen er at rive de tværgående bjælker (dem der bærer loftbrædderne, ikke spærrerne), påføre 300 mm Paroc stenuld min. 50 mm fra asbesttagets underside. Isoleringen støttes af ståltråd under arbejdet. Derefter påfører vi dampspærrer på undersiden af isolationen. Sidst påføres gibsplader, pudsning, maling osv.

Ovenlysvinduet vil vi senere lade professionelle installere.

Men tips og tricks? Overvejelser? Forbehold, love og regler? Vejledning og råd?

Jeg håber, jeg har forklaret mig godt nok, og hvis ikke så spørg endelig. Håber i kan hjælpe derude.

På forhånd tak.

Mathias Heitmann, Ringsted

Hej Vi er gået igang med det helt store... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej jacob!

Nixen - 2 lag er ikke et lovkrav. Om det på et tidspunkt har været det tør jeg ikke sige med sikkerhed - men det er i hvert fald ikke længere.
1 eller 2 lag gips? Jeg skulle mene at kunne erindre noget om 2 lag i etageejendomme - ikke mod tag.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også