Runde huller med overfræser

Jeg skal have lavet en del runde huller i træ i forskellige størrelser.

Størrelserne ligger på omkring 275mm og er i varierende størrelse.

Hvordan laver man dette pænest? Man kan self. skære det ud med en stiksav, men hullerne skal gerne være rigtig pæne.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du laver dig en passer til din fræser , et stykke rundt som passer i styrholderne og et eller andet med et hul til fastgørelse i centrum, selv har jeg et lille kugleled. Du skal regne med at fastholde skiven et par steder når du er nået 3/4 rundt ca. ellers kan centrum godt flytte sig lidt i den sidste fase. Evt stikke noget ned i fræsesporet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok, lidt i samme stil som hvis man skærer cirkler med en skærebrænder.

Findes det som "ekstra udstyr" eller evt. en overfræser som har dette med? Skal ud og investere i en overfræser istedet for at låne en :)
Det ved jeg ikke , har selv lavet min. Men der skal være en form for led ved centrum ellers kan du ikke løfte fræseren. Du kan også spænde en bolt i, som rager et stykke op og så bare ha' et hul at sætte ned over.
Ja det er samme princip.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mit forslag er: Skru/spænd din overfræser på et langt stykke krydsfiner og brug dette til som en anden passer at svinge rundt om en tap (skrue med underlagsskive) i et hul på krydsfineren. Radius skal tage højde for fræserjernets tykkelse.
Lav evt et par stykker, så du har passere i håndterlige størrelser.
Du starter et sted på cirklen med hævet jern, sænker jernet og fræser ca 1/4 cirkel ud og lader et par små stykker cirkel stå tilbage 4 steder, så du ikke mister dit centrum.
Når du er så langt kan du fjerne det sidste med stiksaven, høvler tappene ned med en bugthøvl eller filer med en rasp og pudse efter.
Håber det er forståeligt, ellers må du vende tilbage.
Baadsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis