pi..ABS blok deffekt

Hej som ny bruger her vil jeg lige først fortælle ulykken, og dernæst høre om gode råd.

Jeg har en Rover 820 (94) hvor ABS lampen lyser - bilen bremser fint, men ABS er naturligvis frakoblet.

Jeg har udlæst ABS systemmets fejlkoder (4-3) - og her siger den "Front right sensor continuity" - hvilket jeg tolker som at sensoren skal udskiftes i højre forside.

En søgning på nettet kunne dog fortælle at i 99% af disse tilfælde var det fejl på ABS relæerne - mig ud og pille dækslet af og forsøge at hive relæet op (i min Hayens manual står at de blot kan trækkes op) - de sad lidt stramt, og jeg dobelt tjekkede i Hayens - ganske rigtigt "kan blot trækkes op" - lidt mere krafter i og pludselig høre jeg et lille knæk.....kigger nu og ser at relæet ben sider fast i nogle "baner" - som nu er knækket af - umidelbart er relæet enten "brænd fast" eller også kan man slet ikke udskifte dem - er det normalt at relæerne "brænder fast" og hvad kunne jeg evt have gjort får at få dem fri uden at banerne knækker (godt at vide til en anden gang)

Jeg har nu med 100% sikkerhed en deffekt ABS blok.....rigtig surt (og dyrt)
ABS blokken er en bosch model - umidelbart forsøgte jeg at afmontere alle ledningerne og få "elektronikken" frigjort for ad den vej at kunne renorvere den, men elektroknikken sider pænt fast - så jeg kan ikke komme ned til "banerne"

Den eneste måde er vel nu at få fat i en brugt ABS blok og lade et værksted skifte hele baduljen (jeg har ikke mod på bremsevæsker og udlufning m.m.)
Jeg har fundet et par steder hvor de har brugte enheder på lager - bør jeg tjekke at relæerne ikke er brændt fast....
Jeg talte med et værksted som forventede at skulle bruger 3-4 timer, hvilket vel er ganske fornuftigt - de oplyste at man i nogle tilfælde kunne risikere at bremserør knækker når man forsøgte at løsne dem - gælder det også når ABS blokken er lavet af aluminium og bremserør i kobber ? eller er det mest hvis der er tale om andre typer bremserør - når jeg ser på ABS blokken ser den pæn og ikke korrideret ud.

alle gode råd og input er velkommen (helst nogle som handler om mit ABS problem )
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nu ikke være så nervøs for om bremserørene er tæret fast, idet blokken jo sidder i nogenlunde tørt område inde i motorrummet.
Du kunne selv forberede operationen ved lige at løsne omløberne og skrue til igen. Det er en god ide at have en bremserørsnøgle i 10/11 mm. Det er en ringnøgle, som er slidset op, så den kan komme ind over røret og få bedre fat på omløberen end en gaffelnøgle. Der er som regel ikke megen plads omkring disse blokke, men med snilde går det sikkert.
Så kan du fjerne den usikkerhed, som jeg fuldt ud forstår, at værkstedet vil gardere sig imod.

Med venlig hilsen
ktm

 

takker for svaret - jeg forstår også godt værkstedet, og er glad for at de fortæller det inden og ikke bagefter...

ved du noget om det er normalt at relæerne "brænder fast" eller kan de normalt ikke skiftes - som sagt beskriver min hayens at man blot kan trække dem ud, men som jeg ser det kan de ikke trækkes ud da de virker som om de er "svejset" fast - jeg spørger fordi jeg godt vil tjekke ombytter blokkken inden jeg tager hjem - så er det jo godt at vide om jeg kan tillade mig at "trække relæerne ud...

ABS blokken er forøvrigt en BOSCH 0265208043
glemte lige at spørge - skal man bruge andre reservedele for at skifte ABS blokken - her tænker jeg på pakninger m.m. som jeg bør bestille hjem på forhånd ?

Jeg har ikke selv været ude for at skulle skifte en sådan blok, men har kunnet nøjes med at konstatere, at den er der og har luret lidt på de ret mange rør, der er lidt triste at komme til.

Alt kan gro fast, men er du sikker på, at der ikke er en slags lås, der skulle have været udløst før relæet kunne pilles af?

Jeg undres over, at alle ben åbenbart er knækket af samtidig???

Har du været igang med at pille de eneklte stumper af stikkene op med en god spidstang, så du bedre kan danne dig et overblik over, hvorfor de sidder så fast.

Når og hvis du skal skifte noget ud, kunne du jo smøre stikkene med noget smøremiddel til den slags ting. Jeg skal ikke klåge i hvad der er godt.


Med venlig hilsen
ktm

 

jeg fik aldrig relæet helt op - jeg stoppede da jeg hørte at der var noget galt...
jeg kan lige akurat kigge ind under relæet - og kan se at på et af relæ'ets ben sider 2 mm. metal fra banerne - det er som om at i stedet for "klemme ben" er det svejset fast.
disse 2 mm har naturligvis ikke længere forbindelse til noget da banen er knækket..
Giver bare ikke lige mening for mig, men enten er det "brændt fast" eller også er det lavet sådan fra start
relæet er spec. til 50A så der kan da muligvis gå en pæn "svejse strøm" som nok kan få ting til at gro fast

jeg kan ikke få øje på noget som helst som kan låse det fast - men jeg kan da tage fejl
citat fra Hayens:
1. disconnect the battery
2. Undo the screw and lift off the plastic cover over the hudralic modulator
3. Remove the relays by pulling them out of their location.



Anyway en brugt fra autopusheren koster 2300 kr - så den undgår jeg nok ikke hvis bilen skal igennem syn
Annonce
Nu har jeg været hos autopusheren og købt en brugt ABS blok - er dog lidt nervøs/usikker på fremgangsmåden, og da bremse systemmet er vitalt for bilens sikkerhed vil jeg lige stille nogle ekstra spørgsmål, håber nogen kan/vil svare på dem.

næste skidt bliver at skifte den deffekte blok ud med den nye, der er 3 møtrikker til at hode den fast (så jeg ikke taber den på vejen) og 6 bremserør ind i den - ialt 9 møtrikker + 2 el stik - det skulle vel egentlig være lige til at skifte....

Når nu bremserørne er monteret - hvordan får man så luften ud ? - er der nogle der kan forklare det for en som ikke har rodet med bremserør før?
Skal nipler eller andet smøres med noget bestemt inden de samles igen ?
Kan jeg med fordel give bremserørsnipler/møtrikker lidt WD40 inden jeg begynder at skille ad (blok er i alu rør er i kobber) eller vil det blot gøre sagen vanskeligere


Når ABS blokkken er skiftet står jeg samme sted som før jeg forsøgte at løfte relæet ud (bare fattigere) - så skal jeg have skiftet højre forhjuls føler....relæer lader jeg være relæer...


Når du selv nævner at du intet kender til bremser og udluftning, ville jeg tage dimsen med ned til det lokale værksted og få den skiftet. Det bør ikke tage mere end end time at skifte den. Så 3-400 kroner vil det nok koste, hvilket ikke er "meget" når du alligevel har brugt 2300 kr.

Bremsesystemet er for vitalt til at gøre fejl med.

Ellers er det udluftning ved alle 4 hjul, hvis der kommer luft i systemet. Møtrikkerne løsnes med en ringnøgle med slids i, så den kan komme ud over bremserøret. Typisk 11 mm. Alle møtrikker smøres inden samling med kobberfedt.

her lige en opfølgning
højre forhjlusføler er nu skiftet - det var sådanset ikke særligt svært eller dyrt.
ABS blokken var deffekt efter at jeg havde forsøgt at løfte relæet - den er nu også skiftet, det lod jeg dog det lokoale værksted om - hvilket tog dem 2 timer.

ABS systemmet virker nu som det skal og der er ingen advarsels lamper længere..

tak for de gode råd
Tak for tilbagemeldingen. Rart at høre det virker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis