Hej igen
Det er et konisk leje. Leje(yder)ringene, der indvendigt er koniske, bankes på plads i en boring inde i tromlen og selve lejet lægges ned i skålen bagefter.
Har i dag haft skidtet skilt ad igen og har banket en gang ekstra på lejeskålene for at være helt sikker på, at de er banket helt i bund (med et værktøj beregnet til formålet samt en 1kgs hammer). Det har ikke hjulpet, lejet blev stadig varmt ved efterfølgende kørsel. Jeg kan mærke på lejet, at det kører meget lettere rundt, hvis jeg spænder det med et mindre moment end de 270 nm, Haynes Workshop manual foreskriver, så det virker godt nok som om at det er det høje moment der er årsagen til at det kører varmt.
Havde for 20 år siden en vw med tilsvarende lejer foran. Der skulle møtrikken strammes, indtil der ikke var mere slør i lejet. Møtrikken var slidset op og der sad en lille umbracoskrue i på tværs, som man bagefter kunne stramme op for at låse møtrikken fast på navet.
Her er der ikke en sådan anordning, men møtrikkens spændeflade er ligesom påmonteret et blikskørt.
Hvad skal jeg tro på? Haynes workshop manual eller? :-) Kan jeg have vendt noget forkert?
Lejerne er monteret i nye tromler fra Krogslund autodele og bilen er synet med lejer/tromler monteret. Den kører fint, men det tror jeg ikke den bliver ved med ret længe, når lejerne bliver varme ved kørsel.
Mange hilsner
Lars