Knækket speedometer wire scootergrisen 238 26-08-2008 18:50 Så knækkede min speedometer wire ind i kablet cirka 10cm fra forhjulsakslen. Der var muligvis vand i olien men ellers var der ingen tegn på skader på yderkablet. Er der nogen som har haft samme oplevelse og ved hvordan man undgår sådan noget ? 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Håndværkeren 20251 27-08-2008 00:59 Næh jeg har ikke oplevet det endnu, måske fordi jeg altid sørger for at mine virer er smurt med en dertil beregnet olie. Du kan få olien til at løbe ned i sådan et kabel på en ret simpel måde, du tager kablet af og så skal du tage en lille plast pose som du lige klipper et lille hjørne af bunden. Stik kablet ind i hullet og bind posen fast omkring kablet helt oppe ved enden af kablet der hvor viren går ind. Fyld så noget tyndt gear olie i posen og hæng hele herligheden op på vægen, husk at stille en skål eller lignende under kablet. Så vil olien fordele sig i hele kabel længden og dryppe af for neden, det tager som regel et par timer. Gør du den øvelse to gange om året kan dine kabler holde i rigtigt mange år. V.h. Håndværkeren
scootergrisen Trådstarter 238 27-08-2008 22:06 http://mentos.homepage.dk/scooterhjemmeside/billeder/kabler001.jpg Der er intet at se på kablet, det har ikke fået noget knæk eller noget. Jeg vil tro der er kommet vand ind af et lille hul og den gummibeskytter som sidder der har samlet regnvand så det er kommet ind til wiren.... Jeg ved bare ikke hvorfor det skulle knække pga vand, med det den eneste forklaring jeg kan komme på også at det er dårlig kvali.
hans2.hansen 4200 5610 28-08-2008 08:59 det er ikke er vandet allene det er også metaltræthed der spiller ind.! den yderkabel så hvidt jeg kan se er smule bukket.!når du montere den nye speedokabel.skal du udnytte kablets naturelige bøjning.!og der med snækkedrevet skal falde ind med kabletdet er "røret" på snækkedrevet der hvor inder kablet der går ind imen det hul på kabelende er det pudsigt der er på den.!du kan spøre om hullet på kabel ende hvad er det tiltil en knallert mekaniker.!tip.smøre kablet ind i legefedt ved montering på snækkedrevetog under gummi manshetten.!ps. hvor langt har du køret med den speedokabel.!
scootergrisen Trådstarter 238 28-08-2008 16:14 3300 km cirka, det har siddet i fra ny af. og nej jeg mener ikke det er bukket nogle steder andet end hvad er normalt. jeg har selvfølgelig bukket det for at få begge ender med på samme billed men yderkablet ser fint ud. Ved godt det skal bukkes på en "naturlig" måde og sådan har det også være hele tiden, det derfor jeg ikke fatter hvordan lortet bare kan knække så tidligt. Annonce
scootergrisen Trådstarter 238 30-08-2008 10:36 Jeg fik et godt fra fra et andet forum. Han skrev han havde oplevet det samme på hans tunede knallert og at vandet som er trængt ind får wire og kabel til at komme i kontakt med hinanden og dermed slide det mere så når jeg får mig en ny wire så skal jeg lave et hul i gummi beskytteren sådan at vandet ikke samler sig.
FWM 2694 7323 30-08-2008 22:41 Så kan støv og skidt komme ind, også er du lige vidt. Hvis du et par gange om året smørre som håndværkeren beskrev, får du ingen problemer med vandet. Mvh. Flemming Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor
scootergrisen Trådstarter 238 31-08-2008 00:34 Jeg tror ikke det hjælper kun at smøre den fordi der kommer jo stadig til at samle regnvej hvis du forstiller dig at gummibeskytteren er monteret ved forhjulet så render der jo vand ned at kabel og fordi gummibeskyteren ikke sidder helt tæt omkring kablet så kommer der vand ind, og vandet vil så blande sig med olien og fortynde den igen ligesom den gjorde så det knak.