Forbinde to styk, 120mm x 120mm, valnoed trae baelker

Hej,

Jeg vil gerne forbinde 3 styke, 120mm x 120mm, valnoed trae. 
Deres laengde er 45cm & 162cm & 45cm.

Her er et kort tegning 
  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|                              |
|                              |

Jeg skal lave to styk af overstaaende struktur til en seng. 
Stykerne (og derved fobindelsene) skal ogsaa kunne modstaa haeftig transport.

Jeg ville helst forbinde via at fraese finger forbindelse, jeg tror det bliver ret staerkt, hvis muligt, - men stykkerne er saa tyke at jeg tvivler at der er en vaerkttoej til det (som jeg har raad til ...  :-)  ) (kommentar hertil er velkommen). 

Jeg vil ikke bruge externe metal vinkler eller lignende.

Haaber paa nogen vil svar med links & oplysninger om teknikken & vaerktoej (hvilke & hvor kan de koebes) om hvordan jeg kan lave forbindelsen, bl.a. med de to teknikker forneden som jeg linker paa.   

De to metoder jeg har taenkt paa er (kender kun ordene paa engelsk, hjaelp med oversaetelse til dansk er (meget) velkommen!)
"Dowel join"
&
"Mortise and tenon join"

Linkene har ogsaa med billederne som kan vise hvad jeg mener.   Jeg har ogsaa lagt billederne paa denn traad paa ovenstaaende paa de to forbindelsesarter.

De flest eksempler jeg har set paa nettet viser teknikken med vaerktoej paa snaevre plader (1.5 - 3 cm tyk). 

Intet paa noget som er 12cm x 12cm.

Haaber paa jeres svar med kommentarer paa hvor staerk er hver typ for forbindelse.   Saerlig omkring hvordan & hvilke vaerktoej er der som kan goere forbindelseren bliver "glat" praecis & 90 grader.  

Sidst spm er om hvorvidt kan det betale sig at bruge rustfristaal eller blot staal til "Dowel Join"...?

Jeg vil klart oeve lidt, men det bliver valnoed trae som jeg vil forbinde, & fejltagelserne kan vaer noget dyrt :-)

Hvis der er andre traad i denne forum med svar paa mine fospoergsel her, vil jeg unskylde & maaske blot bed om linkene dertil.

vh
Paul S.

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej patrol2

Finger forbindelsen virker ikke brugbar naar træ stykkerne er 12cm x 12cm.

Ved wolcraft linket står der "Board thickness 10 - 22 mm" som er meget typisk for finger forbindelse skabeloner.

Tak alligevel for svaret :-)

h/Paul

Hej Metalsnedker,

Jeg har kun en Overfræser (Festool OF 1400).

Det kan være at jeg skal tage de 12cm x 12cm  x  ???, særligt for at skære stykkerne pænt over, til et snedkeri, --- men smalingerne vil jeg selv vist geren lave.

Mit spm er hvordan & med hvilke værktøj?  I posten som startede tråden, har jeg angivet 2 samlingsmethoder... men jeg er tvivl på hvordan ...

Hvis vi tager det foerste billede.  Hvad hedder denne samling?  Måske er der nogen med råd til hvordan det skal laves...

h/Paul

Jeg har fundet en link til en Mortise og Tenon samlingsæt here.
http://www.trend-uk.com/en/DE/product/MT_JIG_EURO/4/658/mortise_%26_tenon_zapfenverbindung.html

Men træ stykkerne 12cm x 12cm er for stor til denne sæt.

Jeg har blot angive linket for at gøre lidt klarere hvad jeg søger.

vh
Paul
Annonce
Her er et link på hvordan man laver en Mortise & Tenon samling - med håndværktøj

Jeg håber på en (på engelsk) "jig" loesning så det kan gøres med overfræseren.

vh
Paul S.
Super,

Rigtig fint.

Præcis det jeg søgte.  Det hedder på dansk Straffet tap.

Vide du hvordan man kan få fat i de videor som dias showet referer til?

Jeg er uerfaren, men min fornnemelse siger at tapning & strafning må pass præcis.  Må ikke fejle blot en halv mm.

Jeg må prøve det paa store stykke træ, 12cm x 12cm, men jeg tvivler på det kan gøres uden en del øvning.

Jeg har fundet en muster apparat here  (hedder Leigh MFT), & har sent en forspørgsel om det kan håndter emner som måler 12cm x 12cm

h/Paul
Jeg ville dyvle og lime de to stykker sammen (den nederste tegning i dit oprindelige indlæg).
Sådan nogle: http://www.jyderupdyvelfabrik.dk/hjem/produkter/spiraldyvler.aspx
Lav dig en boreskabelon med 5 huller til 14 mm dyvler (ligesom en femmer i terningkast) og bor præcist. Lim og spænd med god trælim. Dyvlerne skal ca. 3 gange deres diameter ind i dine bjælker. Det bliver *meget* stærkt, tro mig.

MvH,

Bent.
hvis du kunne acceptere runde hjørner, som ikke kan ses alligevel, kan du da lave hullet med din overfræser. Hvis du går ind på min side, klikker på reparation af træbåde, og går ned hvor der omtales en spuns, det er samme princip, dit skal bare dybere i . Det er lavet i en lille ramme, med brug af kopiring. Tappen kan da også laves med fræseren, og så lige runde hjørnerne med en rasp eller lign. En indstillelig ramme kan fås hos Festool, men en hjemmelavet kan også bruges.
Brug mindst mulige kopiring.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis