Underlimning af porcelænsvask i eg

Hej

Jeg har anskaffet mig en rund Avanti porcelænsvask, som skal underlimes i en egetræsplade. Der fulgte dog ingen monteringsvejledning med vasken, og heller ingen beslag af nogen art. Jeg har søgt vidt og bredt for at finde enten en generel metode, eller en model-specifik metode til at montere vasken, men har ikke kunne finde noget. Nogen steder lyder det til at vasken skal monteres med beslag, mens der andre steder er hentydninger af at vasken blot skal limes fast.

Jeg har haft fat i leverandøren, Sanibad, men de kender intet til hvordan vasken skal monteres, de overlader det blot til montøren.

Er der nogen her, der har erfaringer med at underlime en porcelænsvask i massivt træ? Hvilket materiale skal der bruges til at lime med? Skal en sådan monteres med beslag, og i så fald hvilke?

Håber I kan hjælpe.


Mvh. 
Niels
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at ligge et billede op her ? Kan måske godt hjælpe, men det er lidt nemmere hvis man kan se hvad du snakker om

Hej

Jo, jeg vedhæfter et par billeder her og krydser fingre for det virker. Det drejer sig om en helt rund porcelænsvask uden hanehul, som skal underlimes på en massiv egetræsplade.

Jeg var forbi Kvik og hente underskabe, og fik den besked at til underlimning af porcelæn på træ skulle bruges en epoxy, 2-komponent lim. Den hidtil mest konkrete udmelding. Er der flere der kan tilslutte sig denne metode?


Mvh. 
Niels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Altså du laver jo hul i pladen der er lig med den INDRE diameter af vasken. Herefter fræser du en (1-2 cm dybere end overfladen på pladen) kant på undersiden af pladen der er lig med den YDRE diameter af vasken. Når du så alligevel har pladen på hovedet, så limer du vasken fast, gerne med en 2-komponent lim. MEN.... Normalt vil man så OGSÅ sætte nogle beslag (det behøver bare at være nogle lange stykker jern der sidder lidt "på tværs" under vasken) på først og fremmest for at sikre at vasken ikke lige falder ud hvis eks. træet rådner rundt om limningen, men naturligvis også for at sikre at vasken holdes tæt ind mod din limning så den bliver tæt.

Husk dog at fræse efter en form, da evt. "smuttere" kan ses MEGET tydeligt når vasken er underlimet, og i værste fald kan føre til at der er utætheder i samlingen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også