Gipsvægge - spartling/fugemasse gulv, loft, hjørne

Har opsat vådrumsgips og er nu kommet til at skulle spartle samlinger.

Dog er jeg i tvivl om følgende inden jeg kan påbegynde spartlingen (Knaufs vejledning er læst fra ende til anden):

1) Hjørner (indadgående):

Da der i hjørnesamlinger er lidt afstand mellem sammenstødningen (0,5-1 cm), er jeg i tvivl om hvad jeg skal fylde disse ud med inden jeg kan spartle og montere sparteltape?

Byggemarkedet sagde vådrumssilikone, men jeg tror han har drukket af natpotten for han lød noget skråsikker.

2) Mod gulv

Skal evt. små afstande mellem undersiden af gipspladen og gulvet sluttes tæt med fugemasse og i givet fald hvilken?

3) Mod loft

Skal evt små afstande mellem oversiden af gipspladen og loftet sluttes tæt med fugemasse og i givet fald hvilken?

Sikkert "dumme" spørgsmål, men vil gerne udføre arbejdet korrekt.

På forhånd tak!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
når det er i et vådrum skal du fuge rundt i kanten, du kan bare bruge hvid byggesilikone

i lære som tømrer
jeg ville nok kigge i det nye bygningsregelement der står det sikkert.
personligt ville jeg bruge vådrums silikone da det er tilsat antimug og det er byggesilikone ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

........... jeg ville spartle ud med vådrumsspartel først ........... hvis pladerne er opsat korrekt er max afstand 3 mm .......!!!!!     men det er yderst sjældent en maler oplever den korrekte afstand mellem pladerne .....   

brug af silikone er tømrerens universal middel og malerens helvede ....... intet , absolut intet, hæfter oven på silikone ........ men det er en tømrer jo ligeglad med .......    


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
du har helt ret g.lykke jeg mener naturligvis også som afslutning efter der er malet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

............. men hvad så næste gang der skal males ...........???????????

så er problemet med silikonefuge ikke mindre ..................

brug en polymer-fugemasse .............. den kan overmales .............


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
jeg forstår ikke alt den snak om fugen kan overmales?? skal der ikke filt/fliser eller lign. på væggene? har da aldriig stødt på nogle der maler direkte på gipsen! Plejer selv at fuge med silicone hvis der er lidt luft i indv. hjørner eller imod loftet og lave sokkel hele vejen rundt med ½ flise ved gulv og derefter afslutning med grå silicone (eller klar , afh. af farven på fugen) mellem sokkel og gulv

Med lim og dykker går intet i stykker!
@Zebbel: Er også lidt forvirret, da der jo skal enten fliser eller filt på væggene i badeværelset og derfor er det ligegyldigt om det kan overmales. Men ok - jeg har anvende Knauf's Uniflott til at fylde hjørnerne ud. Gjort over et par gange.

Jeg tror dog jeg vil anvende fugemasse mod loft/gulv. Silicone giver ikke problem mht. vådrumssikring og/eller fliseklæb?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
.......... så prøver jeg igen : .............
hvis man vil tætne en revne i et hjørne med silikonefugemasse inden man spartler vil spartelmassen ingen , jeg gentager INGEN, vedhæftning have ..........
men hvis I gerne vil bruge silikone så for min skyld ingen alerm ........... silikone fugemasse er bandlyst i et malerhjem ..................

jeg forstår slet ikke hvorfor man absolut skal bruge silikone når en polymer-fugemasse hæfter betydelig bedre og er lettere at bruge ..........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Skrevet af g.lykke den 03-09-2008 20:56
.......... så prøver jeg igen : .............
hvis man vil tætne en revne i et hjørne med silikonefugemasse inden man spartler vil spartelmassen ingen , jeg gentager INGEN, vedhæftning have ..........
men hvis I gerne vil bruge silikone så for min skyld ingen alerm ........... silikone fugemasse er bandlyst i et malerhjem ..................

jeg forstår slet ikke hvorfor man absolut skal bruge silikone når en polymer-fugemasse hæfter betydelig bedre og er lettere at bruge ..........

Tak for uddybningen! Jeg holder mig fra silikonefugen og anvender polymer fugemasse mod gulvet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også