Indbygningsspot - nyt og gammel på 1. sal

Hej GDS'er,

Tja, jeg kan se at det har været oppe mange gange før - men jeg mangler stadig lidt info:

Der er i mit hus monteret 8 indbygningsspot i loftet på 1. sal og jeg vil gerne udvide dette antal til 18, med 10 nye spots i badeværelset. Jeg har faktisk allerede købt dem; Nordlux Jupiter indbygningsspot, men men men...

Ved de gamle spots (også Nordlux) er der "bare" sat den traditionelle urtepotte bagpå spottet, og ledningen er trukket gennem hullet. Transformatoren er monteret synligt men ledningerne ligger bare hen over rockwool'en. Den originale "tynde" ledning til transformatoren er tilsluttet direkte i lampestedet som man kan tilgå ovenfra.

Hvordan kan jeg gøre den gamle installation lovlig og hvad gør jeg for at den nye opfylder de gældende krav også...

Jeg har kigget på disse "kasser":
http://www.lite-house.dk/shop/safebox-1699p.html
Gør de trikket?

Hvad med ledningerne? Jeg syntes at de ser lidt tynde ud. Men i byggemarkedet blev jeg fortalt at de var godkendte.

Hvad gør jeg???

/Morten
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan faktisk kun lave den gamle installation lovlig, ved at lade en aut. elinstallatør gennemgå installationen, og skal de nye spots kobles sammen med den gamle installation, er det også ham der skal udføre installationen her.

Den gamle installation KAN være lovlig, hvis det er lavet før de nye regler om spots og lavvoltsinstallationer trådte i kraft!!

Kan ikke huske datoen, men det var sådan man lavede det inden man fandt ud af at det var farligt.

Men når du alligevel skal igang, synes jeg du skal få en elektriker til at gå det hele efter.

 

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hmm... ok...
Jeg har godt nok lige haft besøg af elektrikeren, men mente nok at det burde kunne lade sig gøre at lave det forsvarligt selv. Elektrikeren har givet et tilbud på 9600,- inkl. moms for montering af 6 spot + hydrostatstyret udsuger.
Selvom han lige har fået 7000,- for at smide en Devi måtte på 3 kvm på gulvet :(
Nå men der er vel ingen vej uden om den s**** elektriker... Øv...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis