Rio-net+efeu/vedbend som forhavehegn ved grus?

    Hej Have-GDS'ere

Vi kunne godt tænke os at gøre området foran vores hus mere privat - det er lige nu blot en gang grus på de B5xL20 meter ud til vejen.

Tanken var at grave nogle pæle ned, sætte rio-net imellem og lade det bevokse med slyngplanter - efeu/vedbend, evt. med lidt klematis for lidt blomster..

MEN - kan de planter overhovedet vokse i sådan et underlag? Der er grus lige nu og derunder et hårdt underlag og det ville skulle stå tæt ved asfalteret vej.

Skal man grave op under rio-nettet og lægge muld eller behøves det ikke/er det uden effekt osv.?

Hjælp?

Evt. forslag til løsninger i samme prisklasse (læs billigt!)?

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan jeg godt følge dig i, det er jo nærmest en vendeplads du har der foran dit hus.

Men først vil jeg gå til komunen for at høre om hvor tæt på vejen jeg måtte sætte sådan et hegn op, det ville være så kedeligt om de kom og brokkede sig når du havde brugt en masse timer på at lave et flot hegn. Din ide med rionet er slet ikke så tosset endda, problemet bliver nok at få noget til at gro der, ikke nok med at du nok skal hen og grave en dyb rende hvor du kan hælde noget muldjord ned så planterne har noget at gro i, de vil nok hurtigt tørre ud hvis der kun er grus. Men du skal også tænke på at vejvæsenet har en dårlig vane med at hælde "rustakselerator" (salt) på vejene  vinter dage hvilke omgående vil slå dine planter ihjel. Så måske du skulle sætte et stakit op i stedet for. Jeg har af og til set et pænt lille stakit hos Jem & Fix til ca. 40,00 Kr. pr. længde ca. 150 cm. så det var måske også en mulighed.

V.h.  Håndværkeren

Rent aktiktekonisk ville det nok passe bedrer med en rigtig hæk eller et stakit foran huset.
Rio-net med visne planter er ikke lige det kønneste.

Hvis du vælger roi-net løsningen skal du aligevel grave en rende til noget muldjord, og de skal snoes om nettet regelmæssigt og klippes hvis det bliver for langt.
En rendegraver vil kunne grave det ud på en time.

En rigtig hæk skal klippes en gang om året, og vandes det første år, så det er nok det nemmeste at veligeholde i det lange løb.

Green

Rent økonomisk er det nok det billigste med en rigtig hæk. De små barrodsplanter man kan få om efteråret koster ikke alverden.



Green

Billigt og billigt - hvad er billigt??

Sniffer  
Vi regnede os frem til at kunne lave rio-netløsningen for ca. 12-1500 kr. - så deromkring! Selvfølgelig gerne billigere, vi har en lille ny på vej, så alt hvad der kan spares kan bruges elsewhere:o)

Hvad er det på billedet; et kassebed? Hvor kreativt! Og måske ikke nogen dårlig idé.. Min bedre halvdel er tømrer, måske han skal flikke nogle aflange kasser sammen vi kan stille langs med vejen med lidt grønt og blomster i? Hmmm... Bestemt værd at regne videre på!

Kisberg

En barrods-hæk og jord til at plante dem i kan næppe løbe op i mere end 2000,-. Vælg en stærk hæk som f.x. bøg (også tæt om vinteren) eller navr, grav en rende og fór den med noget frisk god muldjord, og I har en super hæk om 2-3 år - og tæt i fuld højde om 5.
Afhængig af jeres have i øvrigt er det et fedt stykke jord, som I kan udnytte på mange måder.

God fornøjelse ;-)


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis