Hvorfor får man stød??

Jeg er lidt nysgerrig om hvorfor man egentlig får stød?

Fra min fysikundervisning har jeg jo lært at der skal dannes et kredsløb for at strømmen kan ledes. Det er (næsten) åbenlyst og gør det nemt at forstå hvorfor man ikke får stød af at røre strømførende ledninger når blot man sørger for at stå på en stor nok gummimåtte. Modstanden er nemlig for stor til at der kan skabes kredsløb.
Men tager man tanken lidt videre, så er der nok ikke nogen der er dum nok til at stille sig i bare tæer på fliserne og røre ved fasen. Og hvorfor egentlig? Hvad sker der? Hvori består kredsløbet? Løber strømmen igennem mig (læs: fjols) og tilbage til elkraftværket for at opnå det nødvendige kredsløb? Eller er jord blot så stor en stødpude () at man skaber et pseudokredsløb?

Nogen ingeniører eller elektrikere der kan give en pædagogisk forklaring?

Mvh

Stefan
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtig nok at der skal være det omtalte kredsløb...
Fra den transformer som forsyner dit hjem, udgår der 4 leder. 3 faser og en null leder.
Nul lederen er forbundet til jord i transformer.
Når du så rør ved en fase danner du et kredsløb når du har god kontakt med jorden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:TT-earthing.svg
Kanon. Tak for den meget pædagogiske forklaring (og godt tegnet). Jeg kan godt se hvordan jeg, ved at røre ved fase og jorden, i praksis danner et kredsløb med nullen i transformerboksen (og dermed med elkraftværket). Så jorden danner en leder, men der er ikke så langt som jeg oprindeligt overvejede.

Nu kommer så det (obligatoriske) opfølgende spørgsmål som jeg har puslet med.
Hvad så med lyn? Hvis jeg bliver ramt af lynet, hvori består kredsløbet?

mvh

Stefan
Det er statiskelektricitet og derved kunnen jeg forstille mig der ikke behøves et kredsløb.


Det er vel noget med at der er en masse positive ladet elektroner i skyerne, og jorden er negativladet, og så vil de to ting udligne hinanden, og det gøres ved at der springer et lyn.


Det er kun et gæt, men vi må se om der kommer nogle som har en forklaring på dette.
Jamen det gæt er ikke så forkert. Nu er det også mange år siden jeg har haft fysik, men jeg husker da noget om at lyn dannes netop ved at positiv og negative ladninger mødes. Dermed danner du ikke et "kredsløb", men faktisk fungerer du som lynafleder (!) for den afladning der finder sted.
Af samme årsag så kan man faktisk, hvis man står i gummisko (ok, MEGET tykke sko, for der er tale om nogle giganske ladninger), fungere som et såkaldt "faraday cage" hvorigennem strømmen kan passere uden at man egentlig kan mærke den (andet end at dit hår sidder lidt spooky bagefter). Jeg har prøvet det engang i folkeskolen, men man må sikkert ikke længere udsætte elever for 50.000 volt i skolerne ;)
Annonce
Det kunne ellers være en ganske god ide at give visse støjende elementer i skolen en omgang 50,000 volt
Nå, jeg bliver simpelthen nødt at komme med denne....

Dette er blot et tankeeksperiment...
NUL ledningen som føres ind i huset er udtrukket fra jorden ved den lokale tranformator.
JORD ledningen i huset er fra den lokale jord.
Hvis der så er et par kilometer mellem transformatoren og huset, er det så ikke muligt at der opbygges en potentiale forskel mellem NUL og JORD på 0-10 volt ?

Hvis det gør det, vil denne strøm så være så stor at den kunne bruges til noget?
Og dit HPFI relæ opdager vel ikke at du smider lidt strøm fra NUL ledningen væk?!?
Og slutteligt - vil din elmåler opdage dette ektra "forbrug" ?

Mvh.
Dit hpfi relæ vil opdage spændningsforskellen. Du vil forøvrigt heller ikke kunne forskellen til noget fornuftigt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis