køb af en lækker træbåd.

køb af en lækker træbåd.

Jeg er en lystsejler, som lige har soldt min sejlbåd ( Drabandt 22 ) det var et dejligt lille skib, masser af sejlglæde, men ja, ikke ret meget plads indeni, er derfor nu på udkik efter et lidt støre skib, jeg er derfor kommet til at kikke på en lille slubrigget sejlbåd af træ på 26 fod, og efter en sluder og en prøvetur sammen med ejeren, må jeg indrømme, at jeg er blevet forelsket igen, magen til maretim asmofære og sejlglæde har jeg aldrig oplevet i nogent andet lille skib, men nu er jeg kommet i tvivl, hvormeget arbejde er der i veligeholdelsen af en træbåd, den er som den står nu, sund og i en god stand, men den er ret træt, og ejeren er vist blevet syg, så han orger ikke mere, den trænger til at blive frisket lidt op, og et nyt stel sejl, men som det er nu ved jeg ikke noget om træbåde, men det vil jeg finde ud af. det jeg gerne vil spøre jer om, er, når jeg får skibet heldt tip top, hvor meget arbejde er der så for at holde den der, hvor tit skal den omlakeres, masten og bum er jo også af træ, jeg forestiller mig at når jeg har fået den i en tip top stand skal jeg bare reperer de små skader der opstår i lakken ved almindelig brug, eller skal alt der er lakeret slibes og have en ny gang lak, for hver ny sæsong, der kommer, for det jeg allehelst vil er jo at sejle, selvom at det at sejle i en flot træbåd, jo også vil hæve sejlglæden betydelig, vil jeg nok blive trat af hvis jeg hver foreår skal igennem hele båden med sandpapir og lak, jeg håber at her er noger der kan svare på minne spørsmål, så hej, og god vind 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold da op for en smørre
Hvis du vil være træskivs ejer er der nok en hel del du lige skal til at lærer, bla. er det at være træskivs ejer en livsstil. Der er væsentligt mere vedligeholdelse på et træskiv i forhold til et Papskiv-Kummefryser-plastic balje- o.s.v.
Men det kan også være noget af det bedste der findes at eje sådan et godt gammeldags træskiv.
Der skal males udvendigt hvert andet / tredie år, alt efter hvor godt du gør dit arbejde fra starten, ca. hvert 5 år skraber man bådens maling i bund og starter forfra med grundigt forarbejde. Rundholter skal jo larkeres, men der er der også en let måde at komme rundt, for er arbejdet udført grundigt fra starten holder det lige så længe som resten skivet. en let slibning og et nyt tyndt lag lak kan gøre det i en række år. Handler det om prisen på at vedligeholde et træskiv, så er det noget dyrere i forhold til plastik, men det opvejes let af følelsen af at eje et rigtigt skiv.

V.h.  Håndværkeren
Ja jeg er nu ikke helt enig med håndv. En vel vedligeholdt træbåd er noget billigere at holde. Men det kræver at der er startet rigtigt med det hele, så det holder. Min Bostrøm 29 , som var lakeret havde stadig første gang lak efter mere end 20 år, så mit råd er : aldrig fjerne lak/maling som er ok , kommer der et dårligt sted, så reparer og læg lak på til samme tykkelse, som omgivelserne. Båden blev hvert andet år vandslebet med korn 230 på klods og fik en gang lak ( tonkinlak ) pris ca. 120 kr. Det kommer man ikke langt med, hvis der skal købes plejeprodukter til glasfiber.
Er båden malet skal den nok afskrabes en gang imellem, da man som regel lægger tykkere lag på, så tænk på det . Hellere 2 tynde lag end et tykt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det vil jeg da give dig ret i Lynæs, men her står en kommende ny træbåds ejer og så er der ingen grund til at skjule for ham at det kan komme til at koste penge at vedligeholde båden. Du må da indrømme at det er dyrere at vedligeholde et ordentligt træskiv i forhold til en plastik balje.
Er det ikke Lynæs der både har træskiv og fiberskiv der er den store ekspertise her.
Mit indtryk har altid været at der er mere knofedt i en træbåd, men i en fiberbåd skal man til læderet hvis begge dele er vedligeholdt ordenligt.
Her i foråret da vi malede fribordet, og polerede dækket.. primede jernkølen (igen) og det hele skulle bundmales syntes jeg godt nok at det kostede kassen. 750 ml toplack fra International koster 300 kr.. det var den første tudse der røg der.
Primeren til kølen kostede det samme. så kom der bundmaling, endnu en lille tudse.
Så skulle gelcoaten renses og poleres. Rubber et par hundrede kroner. Ultra gloss voks med forsejler i kom på 600 kr.
100 gram gelcoat rep koster rask væk også 100 kr.
Så skal man lige huske diverse pensler og malerruller som ikke må være en dårlig kvalitet for så kan det hele være ligemeget. Og så er der lige den dyre fleksible malertape, sandpapir og affedter.
Jeg ved ikke om jeg  har helt ret når vi taler vedlighold af en træbåd, men jeg kan forestille mig at det koster noget vandsliberpapir, noget lak (måske meget) og så en hulens masse knofedt.

Hvad det bliver i kroner og øre til en træbåd ved jeg ikke. Men vi brugte da omkring 5.000 på en 6 meter sejlbåd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu skal du jo lige tage i betragtning at sådan en omgang som du gav den gamle båd, er noget der højst gøres hvert 10 år. Ellers er det jo nok at sørge for at der er et ordentligt lag voks på alle glasfiber overflader, og så er det de færreste sejlbåde der har jernkøl, det er som regel en blykøl. Desuden syntes jeg at det er at smide penge ud af vinduet at bruge primer før bundmaling, jeg har aldrig selv gjort det, hverken på mine træskive eller på mine plastbaljer.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg får et chok hver gang jeg køber plejemidler til båden.

Hvis man ikke primer en jernkøl forsvinder den med tiden... og indtil den er helt væk skal man sejle med en meget ujævn og hullet køl for jernet forsvinder jo.

Der var forøvrigt andre fiberbåde der pev over priserne når de skulle forårsklargøre deres både.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Måske skulle sige det sådan. En velholdt træbåd er meget, meget billigere at vedligeholde, men hvis man undlader at vedligeholde, er tabet meget, meget større på en træbåd, da det i mange tilfælde medfører uoprettelige skader. Som tidligere nævnt brugte jeg for ca. 120kr lak derudover vel ca. 100kr til terpentin/sandpapir. Det hele ordnet på en week-end. Ca 6 timer til slibning/afskylning og fjernelse af støv med en specialklud, 3-4 timer til lakering. Bundfarve Mille er som en tilsvarende plastbåd.
På havnen ser jeg glasfiberbåde, som efter optagning vaskes med et dyrt vaskemiddel, oversmøres med et lag beskyttelsesvoks, som i foråret igen vaskes af med dyrt vaskemiddel, hvorefter hele båden vokses og poleres, hvis man da ikke ind imellem skal ha' fjernet et gult lag skidt et stykke over vandlinien. Det er et stort arb. og materialerne er " pissedyre ".

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af grandoldman den 26-08-2008 14:24
Jeg får et chok hver gang jeg køber plejemidler til båden.

Hvis man ikke primer en jernkøl forsvinder den med tiden... og indtil den er helt væk skal man sejle med en meget ujævn og hullet køl for jernet forsvinder jo.

Der var forøvrigt andre fiberbåde der pev over priserne når de skulle forårsklargøre deres både.


Jamen dog Andy, havde du ikke zinkanoder i forbindelse med din jernkøl
Havde du renset den grundigt af og givet den to lag stålhud, kunne du have droppet den dyre primer i flere år.
Jeg anede ikke man kunne sætte en anode på en køl?? Jeg ved heller ikke hvad stålhud er??

Jeg vil dog mene at epoxyprimer kan holde mange år også.

Maxi'en har også jernkøl.. Hvor sætter man en zinkanode på den?? og kan det forhindre at den ruster under primeren eller stålhuden... ?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En køl udsættes også for galvanisk tæring når den bevæges igennem vandet, og stålhud er en aluminiums opløsning der kan males på som en hvilken som helst maling, men den har en fantastisk vedhæftnings evne på jern og beskytter jernet mod rustangreb, det kan også bruges på eks. jern lydpotter da det kan tåle temlig meget varme. Det er ikke det samme som sølvbronce !
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også