køb af en lækker træbåd.

køb af en lækker træbåd.

Jeg er en lystsejler, som lige har soldt min sejlbåd ( Drabandt 22 ) det var et dejligt lille skib, masser af sejlglæde, men ja, ikke ret meget plads indeni, er derfor nu på udkik efter et lidt støre skib, jeg er derfor kommet til at kikke på en lille slubrigget sejlbåd af træ på 26 fod, og efter en sluder og en prøvetur sammen med ejeren, må jeg indrømme, at jeg er blevet forelsket igen, magen til maretim asmofære og sejlglæde har jeg aldrig oplevet i nogent andet lille skib, men nu er jeg kommet i tvivl, hvormeget arbejde er der i veligeholdelsen af en træbåd, den er som den står nu, sund og i en god stand, men den er ret træt, og ejeren er vist blevet syg, så han orger ikke mere, den trænger til at blive frisket lidt op, og et nyt stel sejl, men som det er nu ved jeg ikke noget om træbåde, men det vil jeg finde ud af. det jeg gerne vil spøre jer om, er, når jeg får skibet heldt tip top, hvor meget arbejde er der så for at holde den der, hvor tit skal den omlakeres, masten og bum er jo også af træ, jeg forestiller mig at når jeg har fået den i en tip top stand skal jeg bare reperer de små skader der opstår i lakken ved almindelig brug, eller skal alt der er lakeret slibes og have en ny gang lak, for hver ny sæsong, der kommer, for det jeg allehelst vil er jo at sejle, selvom at det at sejle i en flot træbåd, jo også vil hæve sejlglæden betydelig, vil jeg nok blive trat af hvis jeg hver foreår skal igennem hele båden med sandpapir og lak, jeg håber at her er noger der kan svare på minne spørsmål, så hej, og god vind 

køb af en lækker træbåd. Jeg er en lystsejler... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
dvs. man går ind i en farvehandler og beder om stålhud?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeps !
Men lad os nu ikke skrive mere her på denne tråd som jo handler om noget helt andet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej alle sammen først vil jeg sige tak for alle de indlæg der har været,

Til Håndværkeren vil jeg lige sige (skrive), skibet står nu lakeret i fribordet men jeg havde tænker på at hvis jeg fik skibet ville jeg male det, da jeg troede at maling var bedre end lak, men nu siger Lynes at hans fribord havde første gang lak efter 20 år så måske skulle jeg beholde lakken, jeg troede ellers at maling var bedre en lak til at beskytte mod sol og saltvand,

men jeg har været nede og kikke til båden et par gange nu, og jeg har også mødt ejeren en af gangene, og vi har fået en god sluder, og hvis det bliver ( det gør det nok ) så vil han med glæde fortælle mig hvad jeg skal gøre og hvordan, mod en tur engang imellem, og det har jeg tænkt at tage imod,

du nævner Rundholter ( Rundholter hvad er det ) er det de stykker træ der sider indeni båden under dørken ?, som den er nu er alt under dørken malet med mønje, og det havde jeg tænkt mig at forsætte med, og jeg har fået lov til at gøre den klar til sæson 09, På hans vinderplads og så sejle den hjem til foråret, du skriver at det at eje et træskib er en livsstil, jeg har været ned på biblioteket og lånt et par bøger, og jeg kan mærke at jeg er lidt ivrig efter at komme i gang, så jeg er kommet frem til at jeg nok egner mig til at være træskibs ejer, og leve den livsstil som du skriver om, og konen hun siger sku bare at, så ved hun hvor jeg er, men jeg er nu sikker på at når tiden til at sejle kommer, vil hund være der med en kurv under armen, det plejer hun bare det ikke blæser for meget, men endnu en gang tak for alle svarene, hej og god vind.

Jeg tror du har misforstået noget her, jeg skrev at første lag stadig var der, men der var altså 10 tynde lag uden på. Men lak er klart det letteste at holde. Rundholter er f.eks. mast, bom. Mønje fås ikke mere, er forbudt i dette land. Gode råd fra ejeren er altid godt. Livsstil ? Pas nu på ikke at romantisere for meget. Jeg tror håndv. drømmer om de dage, hvor vi stod en hel klynge træbåde på land og klargjorde både, hjalp hinanden, mens vi hyggede, ingen standsforskel, alle lige, og de søde koner kom med frokostkurven, de dage er vist desværre ovre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det med at det skulle være dyrt at holde en træbåd er ikke rigtigt . det at klargøre en træbåd er ikke større end det er med en fiber men til gengæld meget sjovere det tar ikke længere tid at male fribord end det gør at polere.

der er altid solskin bag skyerne

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af optimisten den 30-08-2008 22:15
det med at det skulle være dyrt at holde en træbåd er ikke rigtigt . det at klargøre en træbåd er ikke større end det er med en fiber men til gengæld meget sjovere det tar ikke længere tid at male fribord end det gør at polere.

Jeg er ikke enig i dit synspunkt, men høre du til typen der bare pladre noget maling på, så er det da rigtigt hvad du skriver.
du har da lov til at ha din mening, det virker som om at du har en mening om alting men derfor behøver den jo ikke altid at være rigtig.men sæt et billede ind i galleriet af din flotte træbåd så kan jeg begynde at respektere din halvsure opstød.

der er altid solskin bag skyerne

Mit indlæg til dig er hverken halvt ellert helt surt, og det er ren erfaring jeg besvare ud fra. Var det ikke det var det bedre at holde sin mening for sig selv.
Og jeg har desværre ikke et flot træskiv at indsætte mere, den sidste jeg byggede blev solgt i 1996.

V.h. Håndværkeren
Der er mange meninger om træskibe og vedligehold. Det er dette sted et godt eksempel på. Og heldigvis for det! Min gamle blankskrabede båd krævede kun en weekend til forårsarbejdet - en let slibning, lakering og bundsmøring. Den var i rigtig fin stand.

På den jeg købte i foråret bruger jeg langt mere tid. Men den er også i en helt anden stand. Den har forøvrigt aldrig været skrabet i bund, trods dens snart 100 år på bagen. Det bliver den så til vinter.

Men... Det jeg egentlig ville sige var: Da jeg i vinter og foråret stod og arbejdede på landpladsen i Kerteminde, stod en ældre mand med et meget velholdt træskib på samme plads. Han var ved at lakere, da en anden sejler kom forbi og sagde: "Hold kæft hvor er der meget arbejde med sådan noget gammelt lort". Hertil svarede den ældre mand: "Ja! Havde det været bare lidt værre, havde det næsten taget lige så lang tid som med en glasfiberbåd". Et herligt svar der gav et godt grin. Efterfølgende blev der udvekslet gode råd, historier osv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også