Udluftning af tagrum (Eternittag)

Har købt et hus på 125 m2 fra 1966 med B6 eternittag og 15 graders taghældning.
Tilstandsrapport foreslår at der lægges skumbølgeklodser ind under tagrygning
for at undgå slagregn og fygesne. Men jeg forstået at hvis jeg gør det stopper jeg
samtidig den eksisterende ventilationen af tag rummet med fugtskader som følge
(ingen anden udluftning og ingen dampspærre).
Derfor overvejer jeg at køber nye rygningsplader(uden asbest) og påsætte udluftningsventiler på disse.Jf. vejledning fra http://privat.cembrit.dk/Default.aspx?ID=3&ProductID=PROD8
giver det følgende regnestykke:
Ventilationsareal = 1/500 del af boligens samlede areal  
Bolig: 125 m2 Ventilationsareal: 0,25m2 = 2500 cm2
via Tagfod1 625 cm2    
via Tagfod2 625 cm2    
tilbage til Tagryg = 1250 cm2    
Antal ventilationshætter af 200 cm2 =   6,25 stk.
*
Mit spørgsmål er:
- Lyder ovenstående som en fornuftig løsning eller er der bedre og billigere alternativer, er der andet jeg bør være opmærksom på?
- Når jeg kigger på andre huse, er det sjældent 6 udluftningsventiler, har jeg regnet forkert eller overdimensioneret?

Mvh


LEGO
... Gør det selv novice
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det der er dit største problem er den manglende dampspærre, som kan tilføre dit tagrum en del fugt, men normalt er en sprække på 1 cm langs tagfod tilstrækkelig ventilation.

Jeg kender jo ikke din konstruktion, men i mange tilfælde er der jo en del ventilation op langs gavlene også.

Det er rigtigt at ventilatonsåbningerne skal være ligeligt fordelt, men hvis der er ventilation langs tagfod/gavle burde det være nok, især når det er et bølgeeternittag der er tale om.

Det er dog god ide at montere ventiler i rygningen, da du ved en eventuel efterisolering ændrer balancen i tagrummet og øger behovet for ventilation.

Du skal dog sørge for en effektiv tæt dampspærre snarest, evt. i forbindelse med nyel ofter.

Tak for svar!


LEGO
... Gør det selv novice
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis