Ydervægs beklædning/ isolering

Hej. Idet jeg er igang med at efterisolere
udvendig,oven på eksisterende profilbrædde beklædning, med lægter vandret og 50mm flexi a batts, derefter vindpap, og yderbeklædning bestående af 19*100mm trykimp, brædder sat 1 på 2, .??? Er der en klog der siger at der skal være ventilationsåbning mellem det vindtætte lag og yderbeklædningen, gælder det også når der beklædes 1 på 2. her opstår der jo automatisk ventilation, på yderste brædt. Ps. hvad siger du Thomas. Iøvrigt tak for tidligere svar.
MVH Henrik Madsen...
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik.

Ja, der skal være en ventalitionsåbning på ca. 5-10 mm, også selvom det er 1 på 2 beklædning.

Husk at du ikke må skrue det yderste brædt (altså 1'eren) gennem det inderste og ind i væggen. Det yderste må kun sidde fast i det inderste, ellers kan det ikke bevæge sig, som træ nu gør.

Mvh
ThomasB
Hej.
jeg har idag fået fat i den lille lune, fra rockwoll, på side 31, "isolering af let ydervæg" nederst på siden vises beklædning 1på2 , uden ventilations spalte. og øverst på siden beklædning med tæt udvendig beklædning, feks,. stålplade, med ventilations spalte,..??.
Hej. tak for svarene..
hilsen henrik madsen...
Hej.

Nej, det er lige omvendt.
1'eren må kun sættes fast i 2'eren, og altså IKKE ind i den bagved liggende lægte.

Det er altså ret vigtigt at der er en ventilationsspalte, da der godt kan komme en smule vand ind bag en 1 på 2 beklædning.

Mvh
ThomasB
Hej ThomasB.

Jeg bliver nødt til at korrigere.

Raadvad skriver:

"Det er vigtigt, at bræddernes sømning udføres sådan, at ingen søm går gennem begge lag brædder - da brædderne ellers risikerer at flække, når træet arbejder i skiftende fugtpåvirkninger. Hvert lag skal kunne svinde og udvide sig selvstændigt."

Så skulle dén være slået fast!

Venlig hilsen
Hans L


Mvh.
HansL
Annonce
Korrekt, alle anvisninger fra Træbranchens Oplysningsråd beskriver at brædderne skal sømmes individuelt ind i den bagvedliggende konstruktion så hvert enkelt bræt kan "arbejde" lidt uden at skubbe til de andre.

Altså ikke noget med at sømme brædderne sammen!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Det er næsten rigtigt at der opstår en automatisl ventilation med en "1 på 2" beklædning. men det inderste brædt ligger jo an mog vindpappet !!! Så derfor mener jeg du bør anvende en afstandsliste mellem bræddebeklædning og vindpappet.
PS hvis det var mig ville jeg også fjerne den gamle beklædningen inden isoleringen og den nye beklædning....

Venligst Njord

MVH Njord
citat:
Oprindeligt indsendt af ThomasB:
Hej.

Nej, det er lige omvendt.
1'eren må kun sættes fast i 2'eren, og altså IKKE ind i den bagved liggende lægte.

Det er altså ret vigtigt at der er en ventilationsspalte, da der godt kan komme en smule vand ind bag en 1 på 2 beklædning.

Mvh
ThomasB



Hej ThomasB,

Det er meget godt at du har skrevet næsten 300 indlæg men check dog efter en ekstra gang inden du svarer! Der er jo nok en grund til at jeg stiller mig på bagben! men godt ord igen, det er folk som dig, der skriver mange indlæg, der gør denne side værd at besøge, flere gange om ugen.
Mvh Sune

Sune Lorenzen
Med kun 100 på 100 millimeter (normalt 100 på 180 millimeter) en på to er det vigtigt at man sømmer det yderste fast i det inderste. Og man må ikke sømme gennem det inderste. Det er kun det inderste lag der må have fat i konstruktionen.
Det er rigtigt at man ikke må på en 100/180 konstruktion

/Tømmermester Michael Hansson
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er åbenbart delte meninger om emnet.
Det kunne være rart at få andre tømremestre til at give deres bud på hvad de ville gøre ved 100 på 100 (1 p 2) beklædning.

Mvh
ThomasB
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis