Pletter på ligusterblade

Hejsa

Jeg satte sidste år en liguster hæk som faktisk har vokset en del så umiddelbart vil jeg mene den er sund.
Der er dog et par af planterne der nu har nogle farvede plettede blade hist og her.

Her er et par billeder af fænomenet.

kan nogen herinde fra fortælle mig om der er noget galt eller om det bare er mig der er gået i panik uden grund?

http://img51055.pictiger.com/images/16512856/

http://img51055.pictiger.com/images/16512857/
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har noget der minder om det på min hæk....er også lidt nysgerrig efter hvad det er.

Mvh. AllanE
Det er et svampeangreb du har på dine blade. hvad denne svamp kaldes ved jeg ikke på stående fod, men det er uden betydning. Det er meget almindeligt at der kommer virus og svampeangreb i planterne og især efter en lang periode med tørke. Til gengæld vil jeg råde dig til at give dine planter noget kvælstofsrigt gødning, for spidsen ser lidt for gul ud. forudsat at du ikke har givet dem gødning. Hvis hækken har været plantet et sted, hvor der i forevejen har stået andre planter kan jorden sagtens være udpint. Men for meget gødning kan også give svampeangreb, stress og andre mangelsymptomer.

I et svar fra Steen Porse, havenyt skriver han bl.a. :

Prøv at give dem en god blandingsgødning til foråret og hold rent . Uden at have set skaderne kan jeg ikke svare præcist, men der er næppe tvivl om, at de skyldes bladpletsvampe. Smitten findes stort set altid i luften, men kun de særligt svækkede planter bukker under. Her kunne man måske gætte på, at bladene er usædvanligt skrøbelige på grund af lidt rigelig kvælstofgødskning? omkring dem for dette kan også give dem stress

Ligusterbladplet  (Cercospora ligustrina), (Thedgonia ligustrina), Cercoseptoria ligustrina)
verticillium

Sådanne cirkelformede bladpletter er særdeles almindelige på mange sorter af ligustrum.
Foto: Magnus Gammelgaard.

Efter perioder med fugtigt vejr, ofte sidst på sommeren, ses ofte så danne cirkelformede bladpletter på ligustrum.
Pletterne er ganske tydelige og ikke til at tage fejl af. De er 5-15 mm i diameter, lys brunlige i midten og noget mørkere i den yderste rand.
Planterne er angrebet af ligusterbladplet.

Svampen

Ligusterbladplet er forårsaget af svampen Cercospora ligustrina der især angriber i fugtigt vejr.
Svampesporer udvikles i den yderste mørke rand og spredes med vinden eller i forbindelse med vandplask i en regnbyge.

Svampen er særdeles almindelig og kan angribe de fleste sorter af ligustrum, men ikke andre planteslægter (specifik).

Efterhånden sam bladpletterne udvikles reagerer bladet ved dannelse af løsningsvæv og bladene falder af.
Det er sjældent at der opstår så kraftige angreb at planterne skades deraf.
Overvintringen sker i forbindelse med nedfaldne blade.

Modforholdsregler

Kraftig beskæring af hækken , enten på siderne eller den mere drastiske metode, at klippe den helt ned til 15 -20 cm over jorden, kan være særdeles gavnlig. Sidstnævnte metode medfører dog et par år med nærkontakt til naboen (husk i øvrigt at tale med ham først !) Denne foryngelseskur skaber lys og luft til hækken, nedsætter luftfugtigheden og dermed svampenes udviklingsmuligheder.

Gamle ligusterhække får nyt liv, også selv om de tilsyneladende ikke er angrebet af plantesygdomme. Liguster hører til den plantegruppe der normalt tåler kraftig tilbage skæring . Beskæringen foretages bedst i marts-april måned, mens hækken er i hvile. Giv evt. efterfølgende lidt blandingsgødning.

Bekæmpelse

I privat haver skal man normalt ikke bekæmpe svampen da den ikke skader planterne væsentligt.
Dithane DG er ikke godkendt til brug på liguster men til en lang række andre afgrøder i privathavebruget. Dithane indeholder det aktive stof mancozeb der virker forebyggende mod bladpletsvampe.

Alternative midler : Bagepulver skulle virke mod bladpletsygdomme se: altplantesygdomme.htm

.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis