Bukning af stålrør

Hej

Jeg går lidt og pusler med ideen om at lave et sofabord selv. Jeg vil gerne lave stellet af rør eller stangstål sådan som mange "moderne" borde er fremstillet i dag. Et eksempel kan ses her

Jeg har ikke det helt store erfaring med metalarbejde og søger derfor hjælp hos jer på LDS.

Spørgsmål 1: bukkeværktøj
Hvad skal der til at værktøj for at kunne bukke rørene/stængerne. Jeg vil tro at dimensionen er 10-12 mm. Det er vigtigt at bukkene bliver pæne og ensartede.

Spørgsmål 2: køb af materialer
Hvor køber man materialerne? Jeg vil tro at det er pænest og holder bedst hvis det er i rustfrit stål (børstet). Hvad skal man regne med prismæssigt (ca.)

Vil være glad for at høre fra folk med metalviden.

På forhånd tak

Anders

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du vælger så lille en diameter på dine rør i rust fast stål,behøver godstykkelsen ikke være mere end 1 1/2-2mm,vil tro du kan bukke dem i værktøj beregnet til kobberrør,du kan sikkert få et sæt matriser i harald nyborg.men hvis du vælger masive stålstænger er det noget anderledes, de er temlig hårde,selv ville jeg varme dem rund om en skabelon.hvis du vælger rør,med en tynd godstykkelse kan det være en fordel at fylde dem hårdt op med fint sand,så har røret sværere ved at blive flade i bukkene,man bruger det når man er nødt til at varme rør i facon.bare spørg din lokale vvs mand om ikke han kan skaffe noget til dig,så kan du jo også lige høre hvad han ville gøre.håber du kan se hvad jeg mener,det er lidt svært at skrive:)ellers spørg igen...

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis