Male dobbeltvægget skur?

Jeg er ved at bygge et skur/værksted, der skal være isoleret, og dermed dobbelt-vægget. Det bygges i træ.
Bør jeg male både inder- og ydervægge på hulrumssiden (der hvor isoleringen skal være), når træet ikke er trykimprægneret?

Der kommer dampspærre på hulrumssiden af indervæggen, og jeg ved ikke om der kan dannes fugt mellem dampspærre og indervæg.

Mvh Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis skuret ikke skal opvarmes (konstant), bør du ifølge min overbevisning ikke montere dampspærre.
Det eneste, du skal male/træbeskytte, er yderbeklædningen - på ydersiden. Brug i stedet ressourcerne på vindpap og husk afstandsliste mellem vindpap og yderbeklædning.

Mvh.

Jan R.
Jeg har selv for nyelig bygget et skur med lærketræ på klink udvendig og profil brædder indvendig. Jeg har valgt at ikke sætte dampspærre fordi det er uopvarmet og ikke beboet rum og derfor vil der ikke være damp i rummet.
Jeg har ladet mig høre at der skal ikke være dampspærre når i et rum hvor der ikke bruges til daglig og ikke vil opstår damp fra menneske ånd og sved.(Jeg har valgt at undlade det )
Mellem yder og indre skal hvor der er isolering, skal du i hvert fald ikke male, forhåbentlig kommer der ikke vand derinde.
Mellem isolering og udvendig beklædning har jeg sat asfalt pap, som vindtæt .
Derimod udvendig er det nødvendigt at male/oliebehandle træet da det bliver udsat for både regn ,kulde varme og ikke mindst solstråler som er træets væreste fjende.

Indvendig er det smag og behag , men i mit skur har jag valgt at give det hvidpigmenteret lud behandling.
Jeg har i øvrigt tænkt mig at oploade billederne i galleriet her i siden , men ikke har haft tid.
Go fornøjelse

p /p
Nu vil der ikke komme den store mængde menneske-damp i et skur/værksted.
Kun når man knokler igennem

Men da skuret opvarmes, vil der vel komme kondens omkring isoleringsmaterialet, i væg-og loft hulrum. Så dampspærren har vel stadig sit formål - altså at skåne isoleringen, i hulrum. 
Eller hvad?

Mvh Thomas
I et skur kan der komme mange sære temperaturskift uden at du selv fyrer. Du kan opleve, at der er koldere inde i skuret end uden for, hvis solen en forårsdag bryder kraftigt frem og der kan komme meget varme inden i en hidsig sommerdag, hvor nattemperaturen uden for falder drastisk osv osv.

I sommerhuse, som almindeligvis ikke er konstant opvarmede, har det været en alm. regel at man ikke bruger dampspærre, netop pga af disse forhold Om det senere er ændret ved jeg ikke.

Jeg har i en lignende bygning ikke sat dampspærre, men i mit normalt opvarmede værksted, er der dampspærre.
Er igang med at lave fyrrum i et udhus, der bliver isoleret, sætter jeg dampspærre, men i det øvrige ikke opvarmede, men isolerede udhus, sætter jeg ikke dampspærre.


Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også