Bilen kører fra side til side

Min mazda er begyndt at drille igen. Når jeg kører og f.eks vil sætte den i et andet gear så når jeg trykker koblingen ind så trækker den til højre side. Det er altid til højre når jeg vil accelerere. Og når jeg f.eks kører på motorvejen og kører ligeud så sker det tit at den pludselig kører enten mod højre eller mod venstre..Nogle ideer?

Min mazda er begyndt at drille igen. Når jeg kører... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ktm

Nu har jeg skiftet hjullejerne...og problemet er der stadig :-( ....
Skrevet af grandoldman den 21-08-2008 17:46
Lyder som nogle styrearme/ophæng Det skal laves ret hurtigt... Min ex har tabt et helt hjul på den konto.

Der sidder en arm og en bærekugle... Det kan være så slidt at hjulet drejer ud af når man bremser og indad hvis det er på de trækkende hjul når man accelerere.
Vi har vel alle set en bil holde med et hjul der er "knækket" enten ind eller ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Til DanielS og alle andre må jeg opfordre til at undersøge grundigt, hvad der er i vejen, INDEN man farer ud og køber stumper og skifter disse.
Nu er der jo ikke noget voldsomt meget spildt i at sætte nye hjullejer i sin bil, men ærgerligt at man ikke er blevet problemet kvit.

Få nu en til at rokke med hjulet, medens du selv, med en lygte, ser efter, hvor sløret ligger. Er du i tvivl, så sæt en finder på samlinger og føl efter om der er forskellig fornemmelser i de sammenføjede dele.
Selv om jeg har makket med biler og maskiner i 50 år, vil jeg ikke kunne afgøre, hvad fejlen er, før jeg har været inde under og se med egne øjne. Alt andet vil være gætterier.

Det kan godt være, at du er nødt til at understøtte hjulophænget for at få de samme påvirkninger som når hjulet bærer vægten. HUSK OGSÅ SIKKERHEDSUNDERSTØTTELSE.
Når man løfter hjulet, kan man komme ud for at fjederen strækker sløret så meget, at man ikke længere kan føle dette. Man ser hvordan i synshallen, når de undersøger hjulophæng.
Hvis jeg husker ret, så er en Mazda bygget lidt på samme måde som Honda med bagtøjsopsætning?? Hvis ja, er der en masse link, ophængskugler osv der kan sløre, og alt slør omsættes til elendig opførsel under kørsel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Opfordring forstået. Jeg har i dag sammen med min bror kikket på alt!!! Og jeg mener alt.. Han er mekaniker og har også "slået" mig i hovedet fordi at jeg ikke lod ham kikke på bilen først :-). Vi kikkede som sagt alt igennem. Og fandt fejlen. fejl nr1: Defekt støddæmper-der var ingen tvivl. fejl nr2: Bremserne foran skal skiftes - de var helt færdige, den ene skive var godt skæv. SÅ igen - tak for hjælpen.

Daniel

ps Jeg vender lige tilbage og fortæller om resultatet når jeg har skiftet delene.
Annonce
Hej igen

Nu er der kommet nye støddæmpere på. Og det gjorde hele forskellen. Der er ingen lyde bagfra og selve styretøjet virker også 100 gange bedre nu. Det sidste problem jeg er er en gummimanchet der er revnet ved mit højre forhjul, så hvis nogen kan fortælle mig hvilken betydning det vil have så fyr endelig løs.

Daniel
Det var da herligt at høre.
Sært at så mange ikke vil høre tale om at skifte støddæmpere, endsige undersøge om de overhovedet dur. I grunden er det nok noget af det, der giver allermest i forbedrede køreegenskaber på en bil overhovedet.

Din manchet, der er revnet, skal forhindre vand og skidt i at komme ind i kardanleddet på trækakslen, med hurtigere nedbrud til følge.
Den bliver kasseret til syn på dette.
Jeg skal ikke kloge specielt i Mazda, men så vidt jeg er orienteret er det noget gedigent gylle at skifte på sådan en vogn og Hondae, hvis det medfører at forhjulslejerne skal tages af. Noget med en vild stor slagaftrækker, der så til sidst knuser lejerne osv. Men har I ikke lige haft det skilt ad ifm skift af forbremser?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Tak for hurtig tilbagemelding. Nej-bremseskift har jeg lagt til næste weekend :-) Jeg har endnu ikke nogen gener når jeg drejer skarpt, så forhåbentligt har intet taget skade. Jeg har hørt at man kan få nogle gummimanchetter som er "skåret op" på langs som man krænger udenom akslen og limer fast.
Og jeg ved ikke med hjullejerne foran, men da jeg skiftede baghjulslejerne var det intet problem. Det var bare af med hjul, kaliper, skiver samt centerring så kunne jeg trække den gamle ud uden problemer og montere den nye på. Men det var jo bagi. :-)
hej DanielS.

jeg har selv en mazda 323 fra 92 som jeg efterhånden har skruet en del på..
og mht. den revnede gummemanchet kan jeg kun anbefale ikke at erstatte den med en der ikke skal limes. Hvis jeg var dig ville jeg skifte hele kardanleddet (bare for at være på den sikre side, og de koster hellerikke en herregård)

Det er en ret omstændig operation da stort set alt skal splittes ad, men giver klart det bedste resultat, da du er sikker på at der ikke kommer skidt og møg ind

Held og lykke

//Stefan

Med lim og dykker går intet i stykker!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis