Frostsikring af vandhane

Jeg har en almindelig vandhane, der går gennem muren fra bryggers og ud i det fri. Sidste vinter frostsprængtes røret. Jeg lukker selvfølgelig for "Balufix-hanen" i bryggers, så hanen ikke kan bruges. Men hvordan får jeg vandet i de ca. 50 cm. rør ud?? Røret skråner svagt opad mod hanen og jeg kan ikke suge det ud med munden!

Tage
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
citat:
Oprindeligt indsendt af shb:
Jeg har en almindelig vandhane, der går gennem muren fra bryggers og ud i det fri. Sidste vinter frostsprængtes røret. Jeg lukker selvfølgelig for "Balufix-hanen" i bryggers, så hanen ikke kan bruges. Men hvordan får jeg vandet i de ca. 50 cm. rør ud?? Røret skråner svagt opad mod hanen og jeg kan ikke suge det ud med munden!


Det eneste rigtige, er at du på røret indvendig monterer en aftapningshane.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene - men der er ikke plads til en hane (det hele sidder inde i et skab) og dét med at lade hanen stå åben, det gjorde jeg sidste vinter, hvor røret jo altså revnede inde i skabet.
Har I andre ideer - måske noget med et sugeapparat???

Venlig Hilsen Steen

Tage
Du kunne forsøge at hælde noget frostvædske ned i røret.

Mvh
ThomasB
Du kan få en udendørshane, hvor selve lukkemekanismen til vandet sidder inde i huset. Den fylder ikke mere end en trationel vandhane og den kan sagtens være i dit skab. Vi har lige fået sat sådan en vandhane i og den skulle ikke frostsprænge.

Mvh Lillian

måvenz
Annonce
Prøv at blæse med en luftpistol , bare sådan holde den løst mod åbningen , så vil vandet efterhånden dræne ud

slapdogaf

Jeg har ikke prøvet, da jeg ikke har haft det problem, jeg åbner bare min udv hane.  Problemet er at der ikke komer luft ind bagfra. Men jeg kan regne en næsten Storm P metode ud.

Du lukker ved din hovedstophane, åbner så først koldvandshane i bryggers  og derefter udvendig hane. Så vil vandet komme ud af udv. hane, der kommer luft ind ved baggang hane. Du kan eventuelt  blæse luft ind i koldvandshane i bryggers.

Så lukkes ballofix, og koldvandshane i bryggers inden hovedstophane åbnes. Den udvendige han forbliver åben indtil forår.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har i mange år haft en vandhane på samme måde, det har aldrig givet problemer, bare man husker at lukke den indvendinge hane.
Hvis det er en kuglehane du har haft, så frostsprænger de bare der er en anelse vand, de tåler ingen ting.
Jeg havde en almindelig vandhane, den holder til en del, den har såmænd også været frossen fordi jeg glemte at lukke, det overlevede den fint.

Jeg skiftede dog til en frostfri hane for et par år siden, så er der vand på også om vinteren.

 

Det var sådan en vandhane, de holder til en del...

 

Skrevet af Lillian på 13-11-2000 11:23
Du kan få en udendørshane, hvor selve lukkemekanismen til vandet sidder inde i huset. Den fylder ikke mere end en trationel vandhane og den kan sagtens være i dit skab. Vi har lige fået sat sådan en vandhane i og den skulle ikke frostsprænge.

Mvh Lillian

Det er det da den rigtige måde at gøre det på. Det virker hver gang.

 

 

 


fase
En frostfri vandhane koster fra ca. 350 og opefter monter en sådan og du er helt fri for fremtidige problemer.......
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis