Fint gør som i har lyst til. I mit hus er der to lag gips over alt, og dampspærre OVER gipsen. Det har jeg det fint med. Jeg giver bare argumenterne for hvorfor man bør gøre sådan frem for at bare sige at man skal.
Jeg påpeger ikke noget om nogens evner, men bare at ved erfaring og selvsyn så forstår man altså hvorfor man bør opsætte gips/spærre som anbefalet. Har man en gang lavet en bommert, så husker man den til næste gang man skal sætte gips/spærre op. Denne erfaring syntes ikke åbenlys i den postede kontekst, hvilket jeg syntes underligt givet posterens tidligere påviste viden om GDS arbejde.
Klart der ikke er nogen forskel i hvor let det er at REPARERE en dampspærre (det er skide besværligt) hvad enten der er et eller ti lag gips. Men hvis man har udspændt sin spærre under forskalningen (evt. med et par cm løsgang), så giver den altså efter, hvorfor man mindre ofte BEHØVER at reparere, især hvis man laver opsætning i loftet med det korrekte værktøj (ej et træbor), i forhold til hvis dampspærren er udspændt mellem to lag gips.
Og nej, det er korrekt at der ikke umiddelbart burde være nogen større betydning for nedbulning hvis fugtpåvirkningen kommer indefra, derfor vil jeg til hver en tid anbefale at male loftet, hvilket ved korrekt påførsel og valg af maling kan modvirke en stor del af den naturlige fugtpåvirkning der måtte være i et lokale. MEN hvis man er så langt ude at der er fugt på ens lofter, så vil jeg anbefale udluftning LÆNGE inden man begynder at tænke på hvilken loftsmaling man skal bruge. Hermed vil nedbuling "kun" ske ved fugtpåvirkning udefra eller ved kondensering på indersiden af dampspærren. I moderne byggerier, og hvis alt er lavet 100% perfekt, så vil dette ikke ske, og så er der ingen problemer. MIN POINTE er at det er altså ikke 100% af alle huse der er nybyggede og med 100% tætte og korrekt monterede dampspærrer. I ældre huse bør man derfor SIKRE SIG ved at lægge et ekstra lag gips. Ligesåvel som man SIKRER sig ved at købe en kaskoforsiking på sin bil, som man alligevel ikke planlægger a smadre. Men HVIS nu uheldet er ude, så er du (næsten) sikker på at et utæt tag eller en utæt dampspærre (eller BEGGE DELE) ikke behøver at betyde at du skal lægge nye lofter. PLUS, det giver som du selv siger bedre brandsikring, især hvis man bruger den billige gips der kun er godkendt som brandisolering ved korrekt montering af to lag (jeg mener at man skal over 20mm tykkelse hvis man bruger den billige gips), samt det er en del lettere at lægge en gipsdyvel i TO lag gips end i et.
Sæt bare et lag op, men vær forberedt på at det ikke nødvendigvis er en god ide, hvis der er en miljøpåvirkning på "ydersiden" af din plade.
Tilsvarende, så at det ikke at bruge vådrumsgips i HELE vådrummet lige så dumt som at spare på vårdumsmembranen. Man riskerer bare at det bider en i røven senre, men der var her kun tale om en ANBEFALING, ikke et krav. Det er heller ikke lovpligtigt at skifte olie på bilen, men når den lille røde lampe lyser, så er det nok en god ide at gøre det alligevel. Man BEHØVER ikke at opføre sig dumt bare fordi det er lovligt, tilsvarende behøver man ikke at bygge efter minimums kravene hvis bare man bygger BEDRE end minimumskravene. Der er en grund til at de hedder MINIMUMSkrav, og det er helt uden for den oprindelige tekst, og kun noteret som et addendum til en forklaring, så jeg forstår slet ikke hvorfor der skal argumenteres herfor.
Det er ganske korrekt at ved VEDVARENDE fugtpåvirkning, så vil fugten før eller siden trænge ind i BEGGE lag gips hvis man har lagt to lag, men Hvis du nogensinde har HAFT hul i taget/dampspærren eller på anden vis fået vand ned i hovedet, så ved du også at med to lag gips, så drypper det en smule LÆNGE inden begge lag er gennemblødte, hvorfor gipslag nummer 1 kan nå at tørre op igen efter reparation, og stadig bevare sin facon nogenlunde korrekt når det ligger på gipslag nummer 2. Og dermed være tørt længe inden det næste problem melder sig (eks. insektangreb, rotter på loftet, fuglereder, stormskader osv).
Og den med at taget skal være tæt... NEJ DET VED GRØD det ikke skal, så kan isoleringen jo ikke ventilere. Hvis dit tag er 100% tæt så skal du skynde dig at lave udluftning. Ellers sidder du med en stor gang råd og svamp indenfor en MEGET kort årrække.
Og jo, du skal være velkommen til at bygge din nye garage af karton, men vær forberedt på at den nok ikke holder bilen tør ved næste skylle. Selvfølgelig skal man være kritisk ved sit valg af byggematerialer, og man skal tænke på HVOR materialet skal sidde, og hvilken påvirkning det ska kunne klare. Du bruger s'gu da heller ikke en dykker til at sætte din tagpap fast med. Hvis det var det du ikke forstod ved sætningen, så skal jeg gerne præcisere: Kig på påvirkningen, og vælg det korrekte materiale der kan modstå den krævede påvirkning, vælg ikke et tilfældigt materiale og håb på at det holder. Er du i tvivl, så er det bedre at tage fejl og lave det for GODT, end det er at tage fejl og skulle lave det OM.