Hvad er en universalmotor?

I en tidligere besvarelse af et indlæg nævnes noget om en universalmotor contra en induktionsmotor.

Kan noget forklare forskellen, samt hvor man bruger de forskellige moterer?
Det var vist noget med, at den ene type havde bedre moment?

Træd ikke på mine ledninger :o)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil lige prøve, Induktions motoren har viklingen af kobber tråd siddende yderst og en fast magnetisk kerne (den roterende del)
Universal motoren har viklingen siddende på den roterende del og magneterne siddende yderst, den har enten slæbe sko eller kul der går ind på en komutator (strømfordeler) til den roterende kerne.
Håber det hjalp dig.

V.h. Håndværkeren
Det håndværkeren skriver er rigtigt, men jeg vil alligevel uddybe det lidt. En induktionsmotor er billig og god til de fleste formål, men den har et meget dårligt startmoment, den kan ikke hastighedsreguleres uden at bruge en forholdsvis dyr frekvensomformer og den er større og tungere end universsalmotoren. Næsten alle større motorer er af denne type. Universalmotoren (kaldes sådan fordi den kan køre på både jævn- og vekselstrøm) bruges bl.a. i håndværktøjer, bilens startmotor er også af denne type. Den kan konstrueres til den karakteristik man ønsker. Startmotoren er en variant der kaldes en seriemotor, den har et meget højt startmoment, men har ingen kræfter ved høje omdrejninger,den kan løbe løbsk hvis den er ubelastet. Boremaskinen er oftest en shuntmotor, den har mindre startmoment, men er bedre ved høje omdrejninger. Mellem disse to typer af universalmotorer er der utallige kombinationer som har hver sin karakteristik. Universalmotoren er let at hastighedsregulere, men den er ikke så holdbar pga. flere sliddele. Hilsen Aksel

Ok.

Tak for jeres svar. Så blev jeg lidt klogere.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis