omstilling af låse

Jeg er pedel på en lilleskole, med en lille økonomi Vi har nogle låse der skal omstilles... Det er nemt finde steder hvor jeg kan købe bankenøgler, låsepistoler osv..... Men hvor kan man købe låsestifter osv, og værktøj til omtalte operation???? Håber i kan hjælpe mig:) 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hov glemte at skrive. Hvis nogen kender forholdet mellem over og understifter, må i gerne lige poste det:-)
Næææ kender desværre ikke.

Men jeg er i en lille andelsforening der skal have åbnet 7 aflåste kælderrum.
Hvordan kan man få en standard dør med ruko lås op uden at ødelægge låsen, når man nu ikke kan finde nøglerne og dem der brugte rummet er flyttet for længe siden?
Det er ikke en hængelås, men en fastmonteret lås.

Har ikke lyst til at ofre en låsesmed til en formue...
Bankenøgler burde du kunne finde opskriften på, på nettet. Prøv at google det.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Da vi fik ny postkasse med alm. Ruko-nøgle, afmonterede jeg låsetøjet og tog det og vores husnøgle med ud til den lokale låsesmed og bad ham få dem til at snakke sammen. Det kostede vist en rund 50'er og tog 10 minutter.

Afhængig af, hvor mange låse, det drejer sig om, kan det måske ikke betale sig at indkøbe alt for meget låsesmeds-grej. Hvis det er system-låse, kan du alligevel ikke gøre ret meget ved dem selv.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa. Jeg har ca 10 års erfaring som låsesmed, og jeg vil ikke anbefale dig at rode med det selv.
Har din skole bare den mindste form for låsesystem (A+B nøgler f.eks) vil jeg direkte fraråde det. Jeg formoder du og rengøringen kan åbne flere døre end f.eks lærerne, det er et system.
Desuden, man kan som nybegynder lave et par fejl som får nøglen til at sidde uhjælpeligt fast i cylinderen. Man kan også sætte en stift forkert, og så har du en cylinder som ingen nøgle passer til.

Hov glemte at skrive. Hvis nogen kender forholdet mellem over og understifter, må i gerne lige poste det:-)

Overstifter sidder i selve cylinderen sammen med en fjeder. Understifter sidder i tromlen som du drejer med nøglen. Kort fortalt skal korte understifter "parres" med lange overstifter og omvendt. I cylindre med systemer sidder yderligere små stifter på ned til 1mm som skal sidde korrekt. Dette forudsætter at du har Ruko 5-stift cylindre som jeg gætter mig til. Har du nyere cylindre er det mere kompliceret.

Billigste løsning vil være at skrue cylindrene ud og tage dem med til låsesmeden som albino foreslår.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis