Computeren er mærkelig.

Det handler om en computer jeg er ved at prøve at lave.
Når man starter den op kommer bios/bundkortbilledet frem 19 ud af 20 gange, og nogle gange kommer man helt ind i windows.
Har repareret win 1 gang og der kørte den fint men er begyndt på at fryse.

Når man tænder computeren starter den med bios/bundkortbillede cdrom kører+hd kører, men den det lyder som om det kører i ring eller starter forfra hele tiden i et minuts tid og derefter står den bare og summer.

hvodan tjekker man disse ting om de er defekte:

Strømforsygning

Harddisk

Bundkort

grafikkort

Eller hvad kan det være?

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid et cirkus at tjekke hver enkelt ting...
Men tjek lige alle dine stik en ekstra gang... måske er det en dårlig forbindelse.
Reset evt din bios.. fjern ledningen til strøm - fjern det lille blanke batteri på bundkortet - vent ca. 30 sek. tryk en enkelt gang på tændknappen..
sæt batteri i igen, sæt ledning i og prøv så at tænde.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

prøv at tjække harddisken det er sikkert der balladen ligger
hvist biossen er gemføret og ikke er nådet længere.!
Så skal du prøve at skifte en ting af gangen.. evt låne fra en anden pc.
Tjek først dine ram. er der flere blokke så prøv med 1 blok af gangen.. det kan være der er en blok der er røget.
Tjek også at din cpukøler sidder som den skal og at alle blæsere virker.
Gå evt i bios og set alt til default.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvis Bios ikke kommer frem 1 ud af 20 kan der som du selv er inde på være en del ting som ikke er i orden.
Umidebart vil jeg tro at noget på MB ikke er konfigureret korrekt (jumpere/indstillinger) - f.eks. at FSB er sat forkert, CPU voltage m.m. eller at noget er sat til at være overcloket/overvoltage i BIOS. - det giver den slags problemer som du beskriver. - er MB en type med fysiske jumpere..?

kender du data på hvad de understøtter og hvad de er sat til i din konfiguration - hvad viser BIOS skærmen når den starter op - hvilken CPU er der i maskinen og hvilken hastighed køre den (og er du sikker på at den CPU du har ER den hastighed...

Er det en maskine som er fyldt med diverse gamle dimser ? - enheder som er af forskellig "årgang" køre ikke altid godt sammen - typsik hvis man smider en MEGET gamel HDD/grafikkort i en ny maskine eller ligne - her beder man om problemer. (timings problemer)
Annonce

Har haft hd ovre i min egen com, og der var ingen problemer med at tage alle de de vigtige ting og lægge på en ekstern hd.

Ang bios så har jeg haft batteriet ude og sat det i igen uden nogen forandring(med strømmen taget fra).

Satte derefter hd i kærstens com og lavede en rep af win igen og derefter tilbage til den originale com og ingen opstart men kun:

Når man tænder computeren starter den med bios/bundkortbillede cdrom kører+hd kører, men den det lyder som om det kører i ring eller starter forfra hele tiden i et minuts tid og derefter står den bare og summer.

jeg tror bundkortet er gået da der ikke kommer lys i mus og ingen bip fra bios eller er jeg helt gal på den???


jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...

hej du siger du har haft batteriet ude.

er det bundkort batteriet?

har du derefter været inde i bios og indstille boot rækkefølge og tjekket at hd er instaleret korrekt?

har du ændret på jumperene på harddisken eller har du sat en ekstra hd i?

hvordan instalerede du windows på den anden maskine havde du kun 1 hd i eller havde du flere i på en gang?

mvh erik amdi

1. Ja det var bundkort batteriet

2. kan ikke få lov til at komme i bios

3. Har ikke ændret jumper på hd

4. Havde kun den ene hd i anden maskine og lavede rep af windows, men først anden gang man får mugligheden for det(lod som om jeg ville installere, men da den fandt et styresystem på partision c: valgte jeg rep)

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
hvis du ikke kan få lov til at gå i bios er der helt sikkert noget galt enten med bios eller bundkortet. har du fprsøgt at opdatere bios på bundkortet hvis du ikke allerede har forsøgt kan du ligesågodt prøve.
når man opdaterer bios må man ikke afbryde processen hvis man gør det er bios ødelagt og kan kun reetableres via en chip skriver og kun hvis bios chippen kan tages ud.
ps prøv lige først at skifte strømforsyningen til en du ved virker.
mvh erik amdi
Prøver med en anden strømforsyning.
Tak for hjælpen.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis