Kan denne bjælke være bærende?

Hej igen,

Så har jeg atter et bærerende-emne spørgsmål igen ;-)

Jeg er ved rive den øverste del af væggen ned, for at giv lidt mere luft i rummet (har hidtil være noget hjemmelavet skabs halløj lavet af den tidligere ejer tror jeg).

Jeg har vedhæftet et par billeder for at illustrere hvad det drejer sig om.

Personligt vil jeg ikke sige den er bærende (så skulle jeg nok være bekymret) da de to bjælker (B+C) ikke rigtig er fastgjort til underlaget. De har været hæftet i siden i nogle andre bjælker, der kun skulle lidt gipsplade (som jeg nu har fjernet).

Derudover kan jeg med et godt tag i B+C rykke disse frem og tilbage et par cm, som man måske også kan se på billedet, hvor bjælken flugter i højre side, men i venstre side er rykket et par cm ind mod skråvæggen.

A-bjælken er fastgjort oppe i skråvæggen, i hvad der må være en bærende bjælke deroppe.

Bemærk også at A-bjælken kun er fastgjort i toppen og i bunden hvor den møder B+C med 2 store søm på hver side (og som sagt B+C er ikke fastgjort til underlaget).

Hvad siger I?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud som om der har været lavet et skunkskab helt oppe over dine tværbjælker, som jeg mener at kunne ane nederst til venstre i billedet. De på dit billede angivne B+C er næsten 100% sikkert en ramme for det pågænldende skunkskab, hvis denne antagelse er korrekt, vil de lodrette bjælker du måtte finde  "normalt" bare være et par stivere til at sætte skabslågerne fast i. Den bærende konstruktion BØR være de hvide bjælker til venstre i billedet, samt nogle bjælker/spær under gipsen i loftet.
Jeg har dog ikke set en lignende konstruktion i en del år, og normalt kun i sommerhuse, da skunkskabene ellers normalt sidder ved gulvet i etagen hvor taget ligger på. Men du har tilsyenladende noget "loft til kip" agtigt noget i dit hus.
Præcis, det var også min konklusion.

Korrekt det er noget skunkskabhalløj oppe over tværbjælkerne og skal igen nævne at den pågældende bjælke kan jeg med min egen beskedne kraft rykke på da B+C blot "står" oven på den væg du kan skimte på billedet.

Vil blot mene at bærerende elementer var gennemgående, dvs. så skulle A-bjælken gå hele vejen igennem væggen og fæstnes nede i en tværbjælke i gulvet. Men jeg er "kun" gør det selv mand, så det er blot min tanker omkring emnet.
Hej

Som jeg ser det, er konstruktionen en skunk med remme øverst og nederst med bærende stolper imellem.

Konstruktionen er del af din tagkonstruktion, og har det primære formål at understøtte /stabilisere dine spær.

Hvis du kan flytte dele af konstruktionen må det være en fejl (evt. sætninger i konstruktionen).

Men der er kun 1 ?

Dem du kan se længere nede er kun skruet fast i gipsskråvæggen
Umiddelbart ville jeg altså ikke turde fjerne nogen af dem den burde have den funktion som Orla nævner. Den du har benævnt som burde være den rem der skal fordele trykket til bjælkelaget. Men hvis der kun er den ene i den dimension i hele konstruktionen kan jeg ikke forstille mig den er bærende. Men det kommer an på så mange ting det der. Men der skal være en ens afstand mellem dem allesammen af dem der er i konstruktionen. Men det kan du jo prøve om du ikke kan komme afsted med og undersøge

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Altså der ER jo den mulighed at det HAR været bærende (som Orla siger), men at den person der har lavet skunkskabene har "tilpasset" bjælkerne for at få dem til at passe til sine skabe. Så ville de jo måske nok være løse.
En bjælke kan sagtens være bærende uden at være gennemgående, hvis den eks. støtter noget og hviler på din mur. Men hvis du vil være "på den sikre side", så skal du nok skære et hul i gipsen og se om tværstiverne ligger under gipsen eller ej.
Er du heldig, så kan du finde tegningerne til tagkonstruktionen hos teknisk forvaltning i din kommune. Her kan du så se om der er noget trykfordelende i konstruktionen eller ej. Igen kommer jeg til at tænke på sommerhuse når jeg ser sådan noget her, og i en periode jeg vil tro omkring 60'erne var der en del tage der blevet lavet lidt loft-til-kip agtige hvor der kom spærtræ diagonalt ind i konstruktionen for at forstærke den og virke tryk fordelende, netop for at undgå at man skulle lægge af. Men igen, det er svært at sige om det er tilfældet hos dig uden lige at have kigget på din tagkonstruktion.
Ok.

Det anede mig.

Dvs. hvis jeg skal have "papir"/godkendelse på at fjerne denne (eller få besked på at glemme det) hvor skal jeg så henvende mig - går næsten udfra det er noget de skal ud og se ?

- og ved I om den slags ting koster en formue?

Det er ikke nok at henvende sig hos en håndværker eller lignende?

- Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis