Placering af anlægspumpe

Er ved at udskifte min gamle fastbrændselskedel med en nye model: Atmos 25 DS. Mit spørgsmål gælder placering af anlægpumpen. I den 'gamle' installation sidder anlægspumpen på kedlens returløb. På grund af plads kunne jeg tænke mit at flytte anlægspumpen til fremløbssiden. Vil det fungere?

/Bossen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Pudsigt nok, så sidder min også i returløbet. Men de fleste af nyere årgang sidder i fremløbet. Det er, hvad jeg får at vide, når jeg spørger andre. Eks. tidligere arbejdskammerater der alle er maskinarbejdere.
Meeen........ jeg ved, det kan være farligt legetøj. En mand, ikke så langt fra hvor jeg bor, lavede en kombikedel!!! Noget var i hvert fald forkert. For skidtet sprang i luften, og manden røg desværre med. Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder ved hans gør det selv projekt.
Men jeg kan da lige nævne, at jeg selv, ved en udvidelse af systemet ved tilbygning, har monteret en ekstra pumpe, den er koblet på, så den virker på fremløbet. Ingen problemer her.
Så umiddelbart TROR jeg ikke, det virke dårligere - tværtimod.

Mvh mlck

Hej , du kan sagtens sidde den på fremløb , grunden til at den oftes sidder på retur er at der arbejder den under de "koldeste" forhold og skulle i teorien slide mindre på pumpen , derudover er chancen for at der kommer luft i pumpen ved for høj temperatur også mindre på returløb , men på den anden side hvis der kommer luft i pumpen kan den være svære at udlufte da den ofte på retur skal pumpe nedad og luft vil gerne opad. Hvis pumpen sider på fremløb ryger luften nemmere forbi pumpen og til et givent udluftnings sted. En anden ting du også skal tænke lidt på er din ekspansion den sidder som regel på fremløb , eller går fra toppen af kedlen. Altid åben på brændekedel anlæg men der ved du den skal sidde før pumpen for at lave "hjælpetryk" til pumpen. hvis den sidder efter pumpen skal pumpen arbejde mod det tryk der kommer fra ekspansionen og det er ikke optimalt. Hvis du er i tvivl stadigt, så skriv til mig så kan vi da ringe sammen

Mvh
Dennis

Tak for svarene!

Mit anlæg har åben ekspansion. På den 'gamle' kedel sad et udtag til ekspansionen i toppen, det gør der ikke på den nye. Jeg formoder at jeg blot kan sætte et T-stykke på fremløbet - før anlægpumpen - til ekspansionsbeholderen. Yderligere formoder jeg at pumpens orientering ikke har nogen betydning. Dvs. at lodret montage - vandet løber nedefra og op - ikke giver gener sålænge ekspansionbeholderen er hævet ca. 1,5 m over højeste punkt på fremløbet.

Det lyder som om du har styr på det God arbejdslyst
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis