Hvorfor gik den i står?

Jeg havde min første kedelige oplevelse med min Escort 1.3 CL fra ´86 i
fredags (efter snart 3 år med kun problemer med lyset). Jeg havde kørt 40 km
og derefter parkeret i ca 50 minutter. Den startede fint uden choker (-ikke
automatchoker). Da jeg havde kørt ca 400 m drejede jeg ind i en
højresvingsbane og opdagede at bilen var sat ud. Jeg slukkede for tændingen
(med et ordentligt host til følge) og kunne derefter ikke tænde igen
(hverken med eller uden choker, er aldrig sket før). Et par fyre i en bil
bag mig skubbede mig rundt om hjørnet (så de selv kunne komme forbi går jeg
ud fra, men det var selvfølgelig pænt af dem) og da opdagede jeg at man
selvfølgelig ikke måtte parkere i den gade, og i ren panik prøvede jeg
tændingen igen (mens bilen stadig rullede) og så startede den sørme. Jeg
listede den sidste kilometer hjem, og var ærlig talt noget nervøs da jeg
skulle på arbejde i morges, men bilen startede sgu som sædvanlig.
Hvad i alverden kan der være sket? Er der noget der bør ses på eller
udskiftes? Har det noget at gøre med den efterbrænding (hosten) som sker en
sjælden gang når jeg slukker motoren?
Alle gode råd modtages gerne, jeg er lidt urolig for min gamle mukkebik.
--
Mvh Anja
[email protected]

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fylder du den helt op når du tanker eller tanker du for en hund hver
gang den så langt ned at du ikke tør andet?

Grunden er at der samler sig meget skidt i en gammel tank + at kører man
rundt med en tom tank samler der sig meget kondensvand og det kan man
ikke køre på.

Mvh
Roberto
Ja så kan det jo ikke være det. Du fik nok osse nyt benzinfilter i samme
åndedrag.

Det lyder ikke som om det har noget med tændingssystemet at gøre,
snarere et alm. host fra en gammel karburatorbil.
Hvis det ikke kommer igen er der intet at frygte. Giv den eventuelt
alligevel et par liter alkohol (karburatorsprit, for det meste lyserødt)
næste gang du tanker.

Eftertænding kan komme af flere ting, de to hyppigste er koks i
cylindrene eller for fed blanding. Igen hvis det kun er engang imellem
(fex efter en laaaang køtur) ja så er der ingen grund til at gøre noget.

Mvh
Roberto (Ascona "86 med manuel choker og registerkarburator).
Det er jeg ikke så sikker på. Jeg fik indstillet luft-benzinforholdet (er
det det du mener med "fed blanding"?) for at nedsætte forureningstallene
efter syn. Måske skiftede de filteret.
Vil det gavne at skifte tændrør?
Jeg bruger ellers kun karburatorvæske om vinteren, men jeg vil da prøve at
give den lidt så. (hvis det er det samme?)

tak for hjælpen
--
Mvh Anja
[email protected]

Hej!

Sidst jeg kørte i kaburatorbil var min trofaste 12-7ér der holdt læretiden
ud (næsten).

Men den havde indimellem samme problem, det skyldtes at kaburatoren er blev
varm så bensinen i kammeret fordampede, mange biler har varmeskjold, måske
er det rustet, eller ikke blevet monteret efter et service??

Det er mit bud!

/Carsten

Annonce
Det lyder osse sandsynligt. Men i hvis det er tilfældet så er det
heldigvis ikke alvorligt.

Mvh
Roberto

> Det er jeg ikke så sikker på. Jeg fik indstillet luft-benzinforholdet (er

Det fik du sikkert, for når man piller den gamle tank ud kan der godt
løsne sig noget skidt.

> det det du mener med "fed blanding"?) for at nedsætte forureningstallene

Ja, det er det, fed blanding betyder mere benzin end der strengt taget
er brug for.

> efter syn. Måske skiftede de filteret.
> Vil det gavne at skifte tændrør?

Kun hvis de er gamle, men da det er en fejl der optræder lige pludselig
er det nok noget mere skummelt.

> Jeg bruger ellers kun karburatorvæske om vinteren, men jeg vil da prøve at
> give den lidt så. (hvis det er det samme?)

Ja det er det.

Mvh
Roberto
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis