Påhængsmotor under vand

Jeg var så uheldig at finde min påhængsmotor liggende under havvand. Den har ligget omkring en time. Jeg læste instruktionsbogen for at få tip til, hvad jeg kunne gøre. 
1) Tog tændrøret ud og trak i startsnoren og ,, ja der kom lidt vand ud. 
2) Tømte olien ud og der kom en del vand ud. 

Jeg har efterfølgende fyldt nyt olie på. 
Er der andet jeg kan gøre nu, eller skal jeg prøve at starte motoren. Det er en ny 2,5 hk 4 takts Suzuki, kørt 5 timer. 
Lars    
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På værksted så hurtigt som muligt.. du har gjort det rigtige

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja, det du har gjort for så vidt er helt rigtig men du skal lige tage skjoldet af motoren og spule den godt med ferskvand fra en vandslange, så får du saltet skyllet af. Når du har gjort det skal du tage tændrørerne ud og komme lidt olie i cylinderne, tørne den så olien bliver fordelt ( tændrørerne må ikke være i når du tørner den ). Når du så har gjort det, så i med tændrørerne og prøve at få den slået igang, hvis den vil, men prøv. Fordi når den så er startet, så vil varmen fra motoren få den resterende fugt til at fordampe. Hvis den vil starte så lad den gå i et stykke tid til den er blevet driftvarm. Derefter skifter du olien igen og ny olie i cylinderne, så vil den være så god som ny. Hvis intet af ovenstående vil lykkes, er der kun at skille motoren ad, så du kan komme ind til det elektriske sytem og få det tørret af. Håber det lykkes for dig. MVH Finn
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Fin Gevind. Den var god. Hvordan kommer jeg lidt olie i cylinderen? Er det noget med at hælde lidt i hulllet ved tændrøret. Og tørne den op, er det at køre lidt med den?  

Jeg skyllede den i øvrigt også straks med ferskvand som du foreslår.

mvh

Lars  

Nå, nu læser jeg igen. Jeg forstår det sådan at jeg skal hælde en sjat olie ned i hullet ved tændrørerne og " trække" et par gange i snoren, uden tændrør.  
Jeps du har fattet det Lars, men husk at det skal være totaktsolie. Og så kan du jo samtidig med at du tørner den tjekke om der er gnist på tændrørene. Er den meget svær at få igang kan du give den en lille smule benzin direkte ned i tændrørs hullet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
To takst olie? Mener du det, til en firtakter?
Jeg hældte en spiseskefuld olie i, som jeg også bruger til bilen. Skilte kaburatoren af, den så fin ud. Tømte tanken for benzin og hældte nyt i.
Gav det hele en gang trykluft, derefter pronto, prøvede at starte.
Det lykkedes i tre sekunder. , så igen i tre sekunder, så i to og  så så håndbold Danmark Tyskland.
Gik ud og startede og den gik i gang med det samme. Lod den køre i fem minutter. Tappede den for Olie, der var grumset grøn. ( Har tappet den en gang før, da der var vand i. ) Hældte ny olie på  ( samme type som jeg også bruger til bilen) Lod den køre igen i fem minutter. Tappede igen Olien, der nu var klar og ren og fyldte så nyt på. Og den køre og den køre ( i en stor spand vand). 
Jeg skal så lige have undersøgt, hvilken olie der anbefales til motoren.  Men to takts . det kan vel ikke passe? 
mvh 
Lars 
Det er en encylinderet firtakstmotor           
Det har noget at gøre med at to-takt olie brænder mere rent og danner ikke sod som alm. motorolie gør.'
Men har man ikke to-takt olie ved hånden har du gjort det rigtige. Det gælder om at få skyllet alt saltvand væk.
Men du skal ned og købe rigtig motorolie til en 4-takt påhængsmotor.
Husk du må aldrig starte den uden benet står i vand... Du kan rive imprellaen på meget kort tid.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ok, det med vand er jeg med på og går ud fra, at det er nok, at "vandindtaget" er under vand. Det er vel det samme - eller måske mere effektivt end øreklapperne. 
Men bort set fra det, så tak for de dejlige hurtige svar. Det har reddet min dag.   
Hej Lars
Det var rart at læse. Jeg kan se at du ved jo det hele i forvejen. Men det er altid rart at få sine teorier bekræftet. God eftersommer
Mvh Finn
Jeg har aldrig før tabt en motor i vand, men var bare klar over at det nok var nær en katastrofe, og da jeg stod i vandet med motoren i armene og græd tåre, der var lige så saltede, som det vand der løb ud af motoren, kom jeg i tanke om, at jeg heldigvis havde læst brugsanvisningen til min motor, og at der stod lidt om, hvad man kunne gøre. Men så tænker man: Er det nu nok? ( og det var det ikke helt) Min nabo spurgte et par personer i søværnet, som han kender, og de fortalte ham, at jeg skulle skille alt totalt ad og smøre det med en pensel og olie. Så tænkte jeg, den får jeg aldrig samlet igen, og det må vel nok være sådan man gør i militæret, ligesom når man pudser gevær. rekrutterne skal nok bare lære det, så det ikke sker igen. Kunne det tænkes, at der var andre veje at gå. Og her kom I så til hjælp. så endnu engang tak.
Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også