Ukrudt i græsplænen

Jeg har fået noget genstridigt ukrudt i min græsplæne, der blev anlagt i maj. Ukrudtet har nogle kraftige "grene", smalle og aflange blade på ca. en centimeter og bittesmå, lyserøde blomster. Roden er kraftig og op mod 15-20 centimeter lang.

Er der nogen, der har et bud på, hvilken type ukrudt der er tale om, og hvordan det bekæmpes? Jeg har hørt, at det meste ukrudt dør efter én sæson og har svært ved at klare græsslåning. Men disse bliver altså så hårde, når de bliver klippet, at det næsten føles som at gå på en stubmark...

bjerring

Jeg har fået noget genstridigt ukrudt i min... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder godt, jeg vil væbne mig med tålmodighed

bjerring

Skrevet af Jan R. den 19-08-2008 15:01

@Bjerring

Men ellers er der ikke meget, som græs ikke kan udkonkurrere. Det eneste, jeg har oplevet, er kvikgræs

 



Mælkebøtter jeg har så meget at jeg kan 'sælge' det i mængder... Jeg har oogså sået græs, men de satans mælkebøtter...

Min far hev en op, den havde en rod der var ca. 1½ meter lang...
Jeg benytter normalt ikke kemi/gift - men jeg er lige ved at drukne i mælkebøtterne, så nu får de et pust fra en dåse med noget gift...
mælkebøtter kan du stikke med en spade og hive op lige så nemt, gi græsset noget gødning så skal de nok få kamp til stregen.
I norge bruger man blomsterne til the 2-3 blomster i et krus og kogende vand på, smager godt lidt sødt.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Den ukrudtart, som er på billede er en pileurt og den vil ganske rigtig dø, da den ikke tåler at blive slået . Det er umuligt at sige hvorfra den stammer fra .

Hvis du ikke vil bruge Round up for det koster kassen så kan en blanding af 1 ltr eddikesyre 32% samt 300 gram citronsyre og 4 liter vand (giver 5 ltr klar-til-brug og rækker til ca 55 kvm.) evt lidt sulfo og en håndsprøjte, nemt gøre det af med disse planter i løbet af 2- 3 timer. Blandningen virker bedst i solskin. Blandingen er i øvrigt mere skånsom end en 12% eddikesyreblanding da syremængden kun er ca 8 gram pr. kvm . Midlet er ikke godt herhjemme .
I bruger vel ikke Roundup i græsplæner, det er kort og godt for bredtvirkende. Det efterlader store bare pletter i græsset. Brug i stedet et hormonmiddel som Toxan, det tager det 2-kimbladede ukrudt som tidsler, mælkebøtter og som her vejpileurt og lader græsset i fred.
Prøv med pletsprøjtning, hvis ukrudtet egner sig til det og følg brugsanvisningen m. h.t. sprøjtetidspunkt og dosis.
Baadsen
Annonce
til mælkebøtter bruger jeg en spade

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
@Jan R.

Du skal passe på med almindelig ukrudtfjerner, da det også kan skade græsset. Selv hvis du kun påføre det på ukrudtet, kan det overføres til græsset via rødderne

 Løsning på ukrudt i græsplænen :)

I stedet for som det første at slå det hele ihjel med Roundup og begynde forfra også med græsset, så kunne man jo prøve med et hormonmiddel først, eksempelvis Toxan, der ikke slår græsset ihjel.


... og smid så de græsfrø fra Jem&Fix væk - og køb danske

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis