Ukrudt i græsplænen

Jeg har fået noget genstridigt ukrudt i min græsplæne, der blev anlagt i maj. Ukrudtet har nogle kraftige "grene", smalle og aflange blade på ca. en centimeter og bittesmå, lyserøde blomster. Roden er kraftig og op mod 15-20 centimeter lang.

Er der nogen, der har et bud på, hvilken type ukrudt der er tale om, og hvordan det bekæmpes? Jeg har hørt, at det meste ukrudt dør efter én sæson og har svært ved at klare græsslåning. Men disse bliver altså så hårde, når de bliver klippet, at det næsten føles som at gå på en stubmark...

bjerring

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ligner ukrudtet det på billedet?

For hvis det er, så vil jeg også godt vide hvad det er for noget genstridig skrammel. Har selv sået ny græsplæne i Maj måned, og kæmper nu med denne ukrudt i hele plænen.

Nej det kan man ikke PeterR.
Frøet kan sagtens ha' ligget i jorden og det kan være kommet med fugle eller vinden.
Jeg ville lade skidtet gro og tro på, at det forsvinder når græsset får ordentligt fat.
Husk man får en smuk og næsten ukrudtsfri plæne, når man slår den fra fire "hjørner" - ja ja - sgi da ikke af en gang.

Sniffer  
Ja, det ligner det på dit billede. Nu smider jeg en centimeter jord ud ovenpå og sår nyt græs - og håber så, at ukrudtet bliver kvalt.

bjerring

Den bedste måde at komme af med lige netop denne plante er at kaste sig ned på alle fire, og så tage dem med nallerne en af gangen og direkte op i en spand så de ikke når at kaste flere frø.

 

V.h.  Håndværkeren

puuu, vi har allerede været i gang med at rive op af plænen.

Vi har dog planer om at køre noget harpet muld på her senere og så smide nogle flere græsfrø på. (Haven er stadig ujævn flere steder, og det vil vi have rettet lidt op på.)
Ja der ser vi nok lidt forskelligt på græsplæner, jeg vil nemlig gerne have at den er "ujævn" måske affødt af at jeg bor på landet hvor markerne jo er store flade arealer, så syntes jeg det er mere spændende at se på en plæne der er lidt "bulet"

@Bjerring

Hvis du vil skidtet til livs, så sprøjt det først med Roundup, så jord på og så oveni.

Men ellers er der ikke meget, som græs ikke kan udkonkurrere. Det eneste, jeg har oplevet, er kvikgræs, så nu får de små "tuer" en gang gift i weekenden. Ellers er en god (giftfri) græspleje alt, der skal til for at græsserne stille og roligt udkonkurrerer ukrudt.

 

 


Mvh.

Jan R.

Hej Bjerring!

Jeg kender godt nok det ukrudt, vi  havde det også i vores græsplæne, men det er nu væk, efter et 1/2 år med græs slåning et par gange om ugen, når den altså gror  så er der ikke mere tilbage, så du skal nok ha´lidt tålmodighed.
MVH Preben41


preben

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis