Hej.
For 3 år siden arvede jeg/vi en katana (samurai-sværd) på ca. 60 cm's længde, altså selve klingen, hele sværdet er ca. 80 cm. Med andre ord lidt for meget til at gå som en kokkekniv

Vi arvede det efter min far, som havde hjembragt det fra østen i 50'erne, da han sejlede som maskinmester hos ØK. Det er et såkaldt generals-sværd, som hørte til uniformen. Ikke så langt som dem, man ser i samurai-film, men lavet efter de samme principper og hamrende skarpt.
Min far (som i parantes boede i Nakskov, hvor man ikke blev majet ned med maskinpistol dengang) havde tilladelse til at opbevare blankvåben (knive i alle afskygninger), så der var ingen problemer.
Nu har vi haft katana'en stående i 3 år her i Ishøj, og jeg har det lidt skidt med at vi ikke har tilladelsen til det. Men jeg ville have det endnu mere skidt med at henvende mig til politiet for at få papirerne i orden, og som tak få arvestykket konfiskeret. Så hellere være lovbryder, for det SKAL blive i familien.
Har nogen herinde - gerne i nærheden af Vestegnens Politi - erfaring med, hvordan man griber sagen an? Har overvejet et anonymt opkald fra en telefonboks (som om de fandtes mere), men vil nu gerne gøre tingene på anstændig vis