Gulvvarme - Vand eller EL

Hej

Jeg er i tvivl, om jeg skal have vandbåren eller EL gulvvarme i mit badeværelse.

Jeg er ved at ombygge min førstesal, og i den forbindelse skal der bygges nyt badeværelse, men skal gulvet være med vand eller EL.

Lidt fakta:
  • Etageadskillesen er mellem to opvarmede etager
  • Gulvvarmen skal kun bruges til at varme fliserne op, jeg installere også en radiator til fjernvarme
  • Der er ikke gulvvarme i andre rum
  • Rummet er cirka 10 m2
Spørgsmålet er, hvor meget EL varme vil koste om året, når det kun skal bruges til at give lidt komfort varme i fliserne. Regner med at skulle anvende en 100 W/m gulvvarmemåtte.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det ikke fordi jeg er den vilde guru indenfor husbyggeri eller reglementer, men hvis jeg har forstået det korrekt, så har du fjernvarme. Og da fjernvarmen alligevel cirkulerer rundt i dit hus, så kan du lige så godt godt udnytte vandet til opvarmning.

Fusk er godt, fusk er sundt, derfor fusker vi året rundt
bitre erfaringer: Det koster kassen med el-gulvvarme!
Desuden , hvordan er isoleringen under gulvet ? hvis det er dårligt isoleret og du bare kommer elvarme ovenpå , kommer du til at græde når du for elregning. Det bedste er , op med gulvet , isolere og støbe nyt, så kan du også lige få lavet dit kloak/afløb så det er 100% uptodate, samt få lavet indretningen i badeværelset som DU vil have den , og ikke som det nu kan lade sig gøre med de installationer der er nu.
Jeg skal igang med at lave et helt nyt badeværelse. Lige nu er der kun lerindskud i gulvet, men planlægger at lægge så meget isolering som der nu er plads til, men cirka 120 mm.

El varmen skal jo ikke bruges til at opvarme rummet, men kun til at gøre fliserne lidt lune at gå på.
Annonce
Jeg ville helt klart stadigt vælge vandbåren gulvvarme , og grave lidt ud så du kan få mindst 150 mm men helst 200 mm isolering i gulvet
Jeg vil også helt klart anbefale vandbåren gulvvarme. 
Og hvis det virkelig skal spille så både vand og el.
Dvs. at du har den vandbårne til at varme i fyrings-sæsonen og el'en uden for fyrings-sæsonen til at give komfort varme. Evt. monteret med en tids-timer for at minimere el-forbruget 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis