Badevand: 60 liter tank eller gennemstrøm + solvarme?

Vores eksisterende el-varmtvandsbeholder (ca 200 liter) er også tilsluttet solvarme.

Vores nye tilbygning skal forsynes med et badeværelse og selvfølgeligt ligger det så langt væk som muligt fra den eksisterende varmtvandsbeholder (ca 16 meter).

VVS-manden mener, at vi bør sætte en 60 liter beholder på det nye badeværelse da det er for langt at trække et rør fra den eksisterende varmtvandsbeholder og vil give et stort varmetab.

Jeg synes, at vi bør opsætte en gennemstrømsvandvarmer med forsyning fra den eksisterende varmtvandsbeholder.

Jeg forestiller mig, at når der er knald på solvarmen vil vi kunne få fornøjelse af denne solvarme så snart vandet i de 16 meter rør fra den eksisterende varmtvandsbeholder er forbrugt og gennemstrømsvandvarmeren derfor vil slå fra.

Er det kun "16 meter vand" man skal bruge, har man selvfølgeligt tabt (ca.) det samme som hvis man skal opvarme "16 meter vand" i en 60 liters beholder. Skal man bruge mere, kan det vel være ét fedt om man bruger strøm i den ene eller anden varmtvandsbeholder.

Det nye badeværelse repræsenterer ikke en udvidelse af varmtvandsforbruget.

Ja - nej - måske ???

[Rettet fra 10 til 16 meter]

Med venlig hilsen
Bjarne

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhh , 10 meter , det er da ikke langt , det kan da sagtens klares med en føde streng (evt 22 pex isoleret) og en cirkulation (15 pex isoleret) til en fordeler ude på badeværelset evt i skab under vask , og så en brugsvandspumpe ( evt en smedegård med ur) med dette har man den fordel at timeren cirkulere vandet i de tidsperioder man bruger badeværelset mest . feks morgen og fra eftermiddag til aften og skal man bruge varmt vand uden for den urtid man har sat , ja så er det der , men bare lidt længere tid om at komme. Og med en 200 L VVB oppe i forvejen har i jo rigeligt varmt vand.
Det er ihvertfald umidlbart sådan jeg ville lave det. medmindre der er andet der gør at din vvsér ikke kan lave den løsning.

Nej 10 meter er ingenting, det ville jeg ikke være bekymret for

Jeg ville nu bare trække 2 stk. 15 mm pex (en til bruser og en til håndvask)

At have cirkulering på det varme vand er selvfølgeligt dejligt, men det koster også, men den billigste, nemmeste og efter min mening bedste løsning er at trække et rør til hver forbrugssted

Venlig hilsen

Klaus

Tak for jeres svar.

Nu har jeg været i tegningerne og fundet, at den rigtige distance er 16,3 meter [tekst rettet foroven]. Men om det er 10 eller 16 meter betyder vel heller ikke noget når vi snakker cirkulation?

Kan I give et eksempel på hvad det koster i drift, at have cirkulation på brugsvandet?

Med venlig hilsen
Bjarne

Med 16m ville jeg nok sikre mig ved at forberede til cirkulation, ikke sikkert det er nødvendigt men hvis det ikke overholder 10 sek. reglen så har du slangerne i til at lave det om.
Hvad det koster at have cirkulation kørende afhænger jo meget af hvor meget det køre, hvis du vælger en pumpe med timer , så er det jo ikke så dyrt og du har stadigt den gode komfort og hvis du skal bruge varmt vand uden for "timer" tiden så er der jo ogsp varmt vend , bare lidt længere om at komme , men begge rør (føde rør og cirkulation rør) skal være godt isolerede.

"10 sekunders reglen" ?

Iøvrigt: hvad synes du om mit forslag om en gennemstrømsvandvarmer ? Hvis man ser bort fra etableringsomkostningerne er der vel ikke noget teknisk til hindring for sådan en løsning - såsom maximal tilgangstemperatur ?

Med venlig hilsen
Bjarne

Annonce
Tror ikke en gennemstømsvandvarme vil virke ordentligt på et centralvarme anlæg , tror ikke det kan nå at levere varme hurtigt nok, men har ingen erfaring med det må jeg indrømme, men teoretisk er det ikke den bedste løsning da vandet i centralvarme ikke cirkulere lige så hurtigt som fjernvarme og derved jo ikke kan levere den samme effekt. Der skal bruges meget effekt for at varme koldt vand op til 50 grader ligeså hurtigt det passere veksleren.

10 sek. reglen = max 10 sek fra du åbner hanen til der begynder at komme varmt vand
Vores hus har kun el-varme og det var sådan set også en el-gennemstrømsvandvarmer jeg tænker på - men det fik jeg jo ikke skrevet. (Det kan virkeligt være svært at kommunikere præcist på nettet)

Du har sikkert ret mht energiforbruget i en gennemstrømsvandvarmer. Det var så lige dér jeg selv syntes jeg var meget smart ved at lade tilgangen være fra vores varmtvandstank: gennemstrømsvandvarmeren slår fra i samme øjeblik det kolde vand i de 16 meters ledning er skiftet ud med varmt vand fra varmtvandstanken.

Anyway, 10 sekunders reglen er vel kun en rekkomendation ?

Med venlig hilsen
Bjarne

Altså som vvsér er det en ommer hvis der går mere end 10 sek. det står også i BR at det er max 10 sek. og tror at hvis man evt skal sælge huset en dag at der vil komme en anmærkning i tildstandsraporten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis