Kan et uhøvlet rustikloft males

Fra 1. sep er jeg for første gang husejer, og jeg er samtidig nybegynder inden for lav det selv arbejde. Så jeg bliver nok en fast bruger af dette forum de næste par år, med hensyn til have og hus.

Jeg har allerede fået gode tip vedr. kap/gering sav herinde.

Der er en del jeg vil lave på huset. Men jeg er i tvivl med loftet. Der sidder et uhøvlet ludbehandlet rustik loft. Men der er nogle skjolder og misfarvninger fra den tidligere ejer.

Da gulve og vægge bliver ordnet, vil jeg også gøre noget ved loftet. Kan et sådan loft males hvidt(jeg har nogle grimme forstillinger om en malerrulle der sidder fast i splinter fra loftet), eller er jeg nødt til at skifte det.

Mvh
Lasse 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det KAN godt males. MEN. Du skal allerførst lige finde ud af hvor de skjolder kommer fra. For hvis der er tale om en fugtpåvirkning, så risikerer du bare at gøre problemet værre ved at male fugten inde (så kan træet ikke ånde, og fugten kan ikke forsvinde, og så står du med skimmelsvamp om ganske kort tid).
Når du er sikker på at dit træ er sundt og raskt, så skal du lige rense det af først. Det kan ske med søbe og vand, men jeg foretrækker selv en træ-rens. Det giver et ganske flot resultat, og tager næsten alt på nær falmning pga. UV.
Når træet så er pænt og rent, så vurderer du om du bliver nødt til at slibe lidt på det eller ej, om der skal laves nogle små reparationer, osv.
Du skal ikke bekymre dig om malerrullen, der skal du bare have fat i en rulle af eks. skumgummi eller noget andet der ikke trævler så let. Alternativt, så bruger du en pensel. Bemærk dog at ru brædder bliver altså ikke så pæne når man maler dem hvis man giver dem et tykt lag panelmaling. Så bør du istedet give det lidt bejdse eller noget andet hvor strukturen kan ses igennem malingen. Eks. kan du blande lidt maling op med vand (ca. 3-5 dele vand til en del maling), og male med det, så kan man stadig se strukturen i træet, og malingen trækker sig ikke sammen underlige steder på træet.
Et godt råd vil være at hoppe ned i den lokale trælast og købe et par meter brædder, og så forsøge dig drem med hvad du syntes vil se pænest ud. Der er mange muligheder.
Problemet med skjolderne kommer fra en utæt skotsrende der først bliver udbedret. Så det kommer der styr på.

Men at rense og slibe på et uhøvlet loft, kan det lade sig gøre?

Om det bliver pænt hvis det bliver malet helt hvidt, ja det er egentlig et godt spørgsmål, jeg har faktisk lidt svært ved at forestille mig det!

Men en ny ludbehandlig, det dækker vel ikke gamle fugt plettet og andre misfarvninger?

Indrømmet, det er ikke LET at rense ru brædder, men det kan lade sig gøre. Som sagt, køb en "stang" i dit lokale byggemarked, og se hvad du har ved hånden af rengøringshjælpemidler der kan bruges. Ting der trævler skal man dog holde sig fra (bomuld, skumgummi etc.) Vaskeskind etc. er gode til opgaven, men lidt besværligt at arbejde med over hovedet på en selv.
Alternativet er at slibe træet pænt, men så mister du en del af det rustikke look.

En ny ludbehandling vil dække en del misfarvninger, afhængig af type, de fleste ting der ikke kan tages med lidt træ-rens kan dog normalt overmales. Men fugtskjolderne det er lidt værre, de kan ofte dækkes med maling, men en bejdse eller ludbehandling er det ikke så sikkert vil fjerne problemet helt. Der er det nødvendigt at sørge for at træet er GODT tørt inden man begynder at arbejde med det. Siden kan du afvaske en del af problemet med lidt rens. Igen kan slibning være det eneste gode alternativ jeg kan forstille mig. Er der "kun" tale om 2-3 brædder kan du dog nok med fordel udskifte disse, ihvertfald hvis du indfarver træet igen bagefter. Bemærk dog at jo "tyndere" lag du lægger jo mere synligt vil evt. farveforskelle i træet være.
hvis loftshøjden er rimelig, så ville jeg overveje at lægge en gipsplade op direkte på det eksisterende loft (husk at tilpasse pladerne, så der er understøttelse på alle samlinger). Det vil både i tid og penge kunne konkurrere med det projekt, der ellers er under opsejling, som jeg tror vil blive meget svært at få ensartet. 

Men det får man så IKKE et rustikt loft ud af... Hvis man vil bevare det rustikke look OG lægge nyt loft, vil jeg nu mene at det "smarteste" vil være at lægge nye brædder på tværs af de gamle, hvorved man kan bruge de gamle som underlag/reglar. Det vil nok ganske rigtigt være hurtigere at lægge et nyt loft, men spørgsmålet er vel også om det vil være billigere ? Og hvis man ikke er vildt handy med en rundsav, så kan man også spørge sig selv om det vil blive pænere.
Annonce
Skrevet af Twist den 19-08-2008 11:47
Men det får man så IKKE et rustikt loft ud af...


Det er korrekt, men som jeg forstår Lasse spørger han, om han kan få loftet pænt ved at male. Han nævner vist IKKE (p.s. en anden gang behøver du IKKE råbe, jeg er IKKE tunghør) specielt, at han ønsker at bevare et rustikt look. Men mener du det Lasse så fred med det.

I øvrigt er jeg dog enig med Twist i, at hvis det rustikke look skal bevares, så er en det en enkel løsning at sømme nye brædder op på tværs af de nuværende. Det kommer dog  til at se lidt sært ud hvis det er et aflangt rum og loftbeklædningen ligger på tværs af længderetningen eller det primære lysindfald, hvis det er et kvadratisk rum. 
Tak for svarerne, men jeg er stadig i tvilv.

Mit mål er bare at ende med et pænt træloft der ikke kommer til at koste en formue, da det drejer sig om samtlige rum i huset, dvs. 160m2. Så enten skal der gøres "noget" ved det gamle, ellers bliver det revet ned og så sætter jeg et nyt standart ludbehandlet træloft op.

Spørgsmålet er bare om det i sidste ende koster det samme, for så bliver det da et nyt loft.
du kunne jo lave et forsøg på et par kvm i et enkelt rum med et par pletter på loftet og se hvor mange arbejdsgange der skal til, før at det bliver pænt (nok). På den baggrund kan du så vurdere om det er umagen værd at gøre det på hele loftet eller om du vil sætte nyt op i stedet.
Hvis det "bare" skal være pænt så ville jeg tage et par gode briller på, og en støv maske, og så smutte ned i det nærmeste byggemarked, og købe/leje en meget lille båndsliber eller elhøvl (du skal kunne løfte den over hovedet), og så slibe eller høvle træet ned, afhængig af hvad det er bedst tjent med. Så slipper du for at skulle gøre det rent, det er billigere end et nyt loft, og næsten ligeså hurtigt.
En girafsliber er også en mulighed, men den roterende bevægelse kan være problematisk afhængigt af hvordan udførelsen er. Det samme kan en høvl eller båndsliber hvis brædderne eks. er sat på forskudt. Men hvis brædderne bare er sat op ved siden af hinanden, så er det meget let at slibe det pænt og nogenlunde plant. Herefter skal du så overveje om du vil behandle træet.

Gipslofter tager ikke lang tid hvis man ved hvad man laver, og de er svære at lave forkert, men billige bliver de aldrig. 160kvm, så skal du have omkring 90-100 plader plus ca. 6-12 ruller armeringstape, 30-50 kg pollyfilla, 8 ruller glasfilt, 40 liter vævlim, 25 liter loftsmaling, og omkring 4-12 ugers ferie at bruge på projektet.

Min far (der er en aldrende herre efterhånden) har valgt at købe nogle lofts"brædder" der samles ligesom et klik-gulv, omend noget tyndere (er vist kun 4-6 mm, og ser ud som om det er lavet af pap), det var billigt, og en 60 kvm stue kunne han sætte op alene på 3 aftener efter arbejde, og der skal ikke bruges rundsav da "papet" kan skæres med en hobbykniv. Det ser billigt ud når man sætter det op, men det endelige resultat er faktisk ganske pænt. Og det var ikke mange kroner pr kvm han betalte for skidtet i jem&fix. Det er nok ikke billigere end at slibe lofterne ned, men det er da et nogenlunde hurtigt alternativ, og er beregnet til at sætte direkte uden/ovenpå et eksisterende loft.
Jeg har selv en lignende problematik i vores efterhånden 20 år gamle hus. De oprindelige 4" profilbrædder var ubehandlede og blev med tiden mørke og kedelige. For 10 år siden ludbehandlede vi dem med afrensening og et dyrt ludprodukt. Resultatet blev halvdårligt.
Nu skal vi have nye gulvtæpper og lofterne skal derfor først have en tur.
Jeg har købt nye 5" lud og voksbehandlede profilbrædder.
Jeg regner med først at sætte en ny dampspærre op under mit nuværende loft og tape samlingerne. Derefter regner jeg med at montere de nye profilbrædder direkte under de gamle med 50mm stifter i sømpistolen. Jeg skal så have sænket mine lampeudtag, evt med forlænger ringe som flere herinde i forum har omtalt.
Jeg håber min historie dels kan være inspiration til den der startede tråden, dels modtager jeg også gerne kommentarer på mit eget projekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også