Kan et uhøvlet rustikloft males

Fra 1. sep er jeg for første gang husejer, og jeg er samtidig nybegynder inden for lav det selv arbejde. Så jeg bliver nok en fast bruger af dette forum de næste par år, med hensyn til have og hus.

Jeg har allerede fået gode tip vedr. kap/gering sav herinde.

Der er en del jeg vil lave på huset. Men jeg er i tvivl med loftet. Der sidder et uhøvlet ludbehandlet rustik loft. Men der er nogle skjolder og misfarvninger fra den tidligere ejer.

Da gulve og vægge bliver ordnet, vil jeg også gøre noget ved loftet. Kan et sådan loft males hvidt(jeg har nogle grimme forstillinger om en malerrulle der sidder fast i splinter fra loftet), eller er jeg nødt til at skifte det.

Mvh
Lasse 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det KAN godt males. MEN. Du skal allerførst lige finde ud af hvor de skjolder kommer fra. For hvis der er tale om en fugtpåvirkning, så risikerer du bare at gøre problemet værre ved at male fugten inde (så kan træet ikke ånde, og fugten kan ikke forsvinde, og så står du med skimmelsvamp om ganske kort tid).
Når du er sikker på at dit træ er sundt og raskt, så skal du lige rense det af først. Det kan ske med søbe og vand, men jeg foretrækker selv en træ-rens. Det giver et ganske flot resultat, og tager næsten alt på nær falmning pga. UV.
Når træet så er pænt og rent, så vurderer du om du bliver nødt til at slibe lidt på det eller ej, om der skal laves nogle små reparationer, osv.