Maling af bølger eternittag

Vi overvejer at få malet vores tag på huset, det er bølgeeternit af asbest.

Er der nogen af jer der har fået gjort dette, eller kender nogen der har, eller kender nogen der arbejder med det?

Taget er fra 1971 og fejler ikke noget.  andet end det er gråt og kedeligt med mos på.

søger lidt hjælp til hvad det kan koste, og om folk er blevet gladere for deres tag, efter en rens og maling.


Hilsen Kasper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde et hus i esbjerg der havde fået malet taget året før jeg købte det (2000), og da jeg solgte huset (2006) så det stadig helt nymalet ud.

Emnet har været oppe herinde før, så prøv at søg på tagmaling.

Generalt er det en fin måde at livstids forlænge taget, og samtidig få et nyt look.

Prøv at kontakte 2-3 firmaer, og hør prisen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej FiFFI

Det er en god ide at få malet dit gamle eternittag, kvaliteten af de gamle tage med asbest, er meget bedre end de "nye". (Jeg har selv et nyt eternittag B6)

Jeg bor ved siden af mange naboer, der har haft problemer med "nye" eternitplader, specielt dem fra omkring 1985.

Benfriend

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg rensede og malede selv mit tag sidste sommer. Mit tag er også fra starten af 70'erne.

Det var noget af det hårdeste jeg har prøvet, men resultatet er blevet utroligt flot.

Jeg gjorde følgende:
- Fjernede alt det mos og snavs manuelt, nogle gange var det nødvendigt med en spartel.
- Derefter gav jeg hele taget en god omgang alge/svampe fjerne, jeg brugte en stiv børste til rigtigt at komme i dybden. Tilsidst fejede jeg derefter taget.
- Jeg grundede taget.
- Og malede det tilsidst med hånden, da jeg følte jeg havde bedre kontrol end med en male pistol. Og så jeg kunne komme godt ind i alle samlingerne.

Det er en lang og hård proces, og det er vigtigt du snakker med en fagmand så du kan blive ordentligt vejledt omkring f.eks. fugt i pladerne.

Pladerne er især udsat lige efter du har renset dem. Og hvis der er fugt i pladerne, så risikere du at der bliver dannet som lommer med vand under din maling. Du kan typisk låne en fugt måler hos din lokale malebutik.

God fornøjelse.

Hilsen Allan
Hvis der er tale om et gl. tag der indeholder asbest, så skal det afrenses i et "lukket" system, da det mildest talt er møggiftigt. Det er ikke tilladt at afrense taget anderledes.
Skrevet af håndværkermanden den 25-08-2008 02:49
Hvis der er tale om et gl. tag der indeholder asbest, så skal det afrenses i et "lukket" system, da det mildest talt er møggiftigt. Det er ikke tilladt at afrense taget anderledes.


Medmindre reglerne er blevet ændret for nyligt, må du gerne afrense på den af vikingdk beskrevne måde. Det er først hvis du bruger højtryksrenser eller lignende, at der kræves opsamling.

Vi fik i øvrigt ordnet vores bølgeeterit for omkring 8 år siden. Ser stadig ud som nymalet. Vi valgte at skifte farve til lys teglrød, hvilket gav huset en helt anden fremtoning end med lyngfarven...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg bøjer mig delvis i støvet da reglerne foreskriver dette:

Afrensning af asbesttage skal foretages nænsomt for at undgå frigørelse af asbestfibre fra taget. Det er forbudt at foreskrive højtryksspuling med fri stråle til afrensning af tagbeklædning, der indeholder asbest.

Afrensningen kan foretages med vand ved almindeligt tryk og en blød børste eller ved at bruge en anden metode, hvor afrensningen kan foretages uden støvafgivelse, og hvor spildevandet bliver opsamlet og filtreret.


Afrensede mine forældres tag ca. '89 - med algerens og derefter kost. Megahårdt i strålende solskin - men naboens søde datter synes det var meget interessant, så det hjalp en del ;-)

Malingen var med pensel - mener kun det fik et (tykt) lag, og det er først nu, det trænger igen.

En advarsel - pladerne har det med at blive "skøre", så det er ikke sikkert, de kan holde til at blive trådt på!!!

 


Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også