Teak på kistebænkene

Teak i cokpittet. Jeg har planer om at bruge vinteren på at få lagt teak på kistebænkene, i min Maxi 77. Er der nogle der har erfaringer med sådan et projekt? Skal jeg lime listerne på en plywood plade, eller skal jeg spænde dem op på en tynd plade, og lime dem sammen med noget sort nåde materiale? Kan man lime dem på bænkene, eller skal de skrues på?
Vh Mikkel
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det flotteste resultat får du ved at skrue dem fast nede fra, læg listerne direkte på glasfiberen i noget sikaflex så der ikke trænger vand ind under dem.

 

V.h.  Håndværkeren

Jeg har været rundt og kigge på både til salg her i år. En af dem jeg så på havde fået lagt noget 'færdiglavet' teak som det du beskriver, jeg interesserede mig meget for hvordan det kunne pilles af igen. Du vil nok også gerne kunne kunne få det af i løbet af nogle år, for det ældes vist ikke ned værdighed.
/carl

Ja jeg ved god at der kan købes sådan en billig løsning af et Teak dæk, det er og bliver noget klyt efter min mening. Der er flere grunde til at jeg anbefaler at lave det med lister der bliver skruet fast nede fra, sidder de med en afstand på ca. 10 mm. vil der altid være tørt at sidde i kockpittet forudsat at listerne er minimum 15 mm. tykke og 30 mm. brede med afrundede kanter for oven. Gør du dig umage kan det blive rigtig flot og det vil nok også give et mere proff. indtryk, det holder også meget længere.

Den med at hvis du nu vil fortryde at du har lagt Teak i Kockpittet holder ikke for enten laver man noget for at det skal være blivende eller også skal man droppe ideen.

 

V.h.  Håndværkeren

Det er muligt du tænker på de færdiglavede plywood-plader, der bruges til at lave dørk med, og ikke dæk. Der er flere der laver dem, men i DK er det mest Bowa på Falster man kender http://www.plywood.dk/

Kig evt. i kataloget fra mmc.dk. De sælger det, og det er dyrt og langt fra noget klyt . I modsætning til dæk (der har teakstave og sort nådning) har dørk-pladerne teakstave med en lys træsort kaldet koto som "nådning".
Annonce
Der er blevet og bliver stadig lavet " teakdæk" som består af en underplade pålimet et tyndt lag teak, udskåret, så åretegningen er korrekt, det er blevet lavet til en hel del populære bådtyper. Desværre slides det tynde lag teak væk, som på min nabos Nimbus, hvor en lysere træsort med årerne i den forkerte retning titter frem, men har man råd så kan det let udskiftes. Det ser godt ud, som nyt, men med begrænset levetid. Nej så er det bedre med massiv teak, som kan limes på glasfiberen, men listerne må ikke limes sammen i bunden, der skal en lille snor i bunden af fugen inden den udfyldes med sort gummimasse. Det er lidt tricky at holde listerne på rette plads samtidig med de sættes under pres ned i klisteret. Men du finder nok en løsning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej Mikkel

Hvis det er lister du skal have på er det smartest at lime dem på.

Det største problem er hvis du har spændinger i listen så du ikke kan holde dem nede, Men det løses normalt med nogle tunge klodser.
Jeg vil anbefale at bruge en MS-polymer S98 til at lime dem fast og en S30HD
til nådfugning. Den er meget UV stabil og flexibel, og så er den miljøvenlig.
Jeg har selv være med til at lave tenderbådene til Dannebrog, med disse materialer.
Slib glasfberen med en korn 100 og aftør, kom limen på og læg teak på indenfor 45 min. Her begynder den at danne skind. Du skal lade det tørre i min 5 dage før du fuger nåderne.


Bomstærk

Tak for svarene, for at holde styr på listerne, kunne jeg så ikke ligge dem op på en skabelon, med noget eks.  bagepapir imellem, lime dem sammen med fugemasse, og derefter lime "pladerne" på kistebænkene?
Jo det er en udemærkt ide. Så har du styr hele pladen på en gang.Og det er jo lettere Nogen bruger at bruge en bundtape i nåderne, for flexibilitetens skyld. det behøver du ikke, der er ikke så stor bevægelighed. Men HUSK AT PRIME. Der er ikke meget at holde på så brug en primer (HG1). Nogen mener det ikke er nødvendigt....hør ikke på dem. Alt efter hvilke materiaer du vælger kan du jo spørge igen.

Bomstærk

Ja tak, det lyder fint.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis