Køleskabskontakt til lys i garderobeskab

Ok, jeg ved det er et lidt finurligt spørgsmål, men det kan da ikke være rigtigt at man kun kan få køleslabskontakter som reservedele til køleskabe ?

Sagen er den at jeg vil lave lidt lys i garderobeskabene, og tænker at det er praktisk hvis lyset i skabet tænder når jeg åbner skabet. "aha... En køleskabskontakt" tænker jeg så.... Men efter et par ugers leden og søgen kan jeg ikke finde noget sted hvor man kan få en velegnet køleskabskontakt som jeg kan skrue fast i skabets top.

Er der nogen der er bekendt med en model som der kan bruges til formålet, eller evt. kender en model eller forhandler af en model der er velegnet til formålet ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Du skal have fat i det som kaldes et endestop, bruges på industri maskiner Den skal selvføldig være beregnet til 230V og kunne bryde den strøm som dine lamper bruger... en hurtig søgning på google gav http://www.antronic.dk/elektronik_restlager.htm med feks. ITALMICRO HM 63 endestop 15 A 250 VAC - det er svært at se om ledningerne kan blive rigtig aflastet eller om der skal en indbygningskasse til.
Jeg takker. Så er det nok derfor jeg ikke har kunnet finde noget passende når jeg søger på "køleskabskontakt".

Belastningen bliver dog NOGET mindre end hvad de industrielle tingester du peger på kan trække. Jeg regner med én 15w eller 25w kærtepære pr kontakt. så omkring 0.1ampere kan vel gøre det ;)
hvorfor ikke bruge en almindelig bevægelses melder til lys, hvis du indstiller den til test (max lys min tid) tænder den med det samme du åbner døren, og slukker kort efter du har lukket

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis man har mange skabe så er det en dyr løsning i standby strøm.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ikea har en samlet lampe der er lige til at sætte op til den formidable sum af 49 kr. (INLOPP)
Så kan det vist ikke betale sig at købe mange reservedele.
Ellers har de en skuffe model med sensor og dioder til belysning. Den er på batteri, og måske er diodelys ikke det du vil bruge til at udvælge tøj ved

Ok, nu har jeg snakket med IKEA, og de siger modellen er udgået for 3-4 år siden. Den står dog som lagerført på deres hjemmeside, men den slags fejl sniger sig åbenbart ind hist og her.
Jeg har set diodelysene, og de er fine til skuffer, men du har ganske ret i at de ikke kan bruges til skabe. Hverken til påklældning eller udvælgelse af tøj. Det er ellers smart nok med magnet tændingen, og man kan jo altid sætte "rigtig" strøm på, eller evt. bare bruge sensoren som relæ for at tænde en ordentlig lampe. Jeg må lige smutte ud og købe et par stykker og skille dem ad og se hvad der sker.
Twist: Du må meget gerne skrive hvad der sker, når du skiller skidtet ad og om det fungerer. Måske kan det også bruges til at tænde lyset på loftet, når lemmen åbnes....det kunne jeg godt bruge.

:)

Mvh. AllanE
Ok. Jeg har fundet to modeller hos IKEA og skilt dem ad.

Den ene er INLOPP som er den viste her i tråden. Den kan sagtens bruges, eneste store problem er at få knækket/skåret plastikken pænt hvis man vil bruge den som relæ. Den er dog ikke god til skydedøre i sin eksisterende form, men pakker man kontakten godt ind i skumgummi eller plastik så den bliver til en "knop", så kan den godt presses i stilling af en skydedør. Tykkelsen af døren vil dog have en vis betydning hvis den skal tændes på yderste dør da medfølgende plastik stykker ikke kan klare mere end 2-3 cm.

Den anden model er nogle diodelys af navnet DIODER. Den er ideel til skuffer skabe osv. da den tænder baseret på ændringer i lysforholdene, og kan derfor sidde næsten hvor man har lyst til. Samtidigt så er er meget lidt elektronik i den hvorfor den er meget let at skjule eller bygge ind i noget andet. Den HELT store ulempe er at den altså også SLUKKER af sig selv igen efter 15 sekunder. Og det er jo ikke så voldsomt længe. Så hvis man skal til at bruge den som relæ til en timer til sin belysning så kan det lade sig gøre, men så kommer man også ud i noget der er LIDT besværligt at lave. Jeg har ikke lige kunnet finde ud af at "udvidde" de 15 sekunder ved indgreb i den eksisterende elektronik, men det må vel nok kunne lade sig gøre. Jeg vil lægge en ny status når/hvis jeg finder ud af hvordan man kan ændre i timeren på produktet.
Hej
Pas på med hvilke typer lamper du bruger, at de ikke bliver for varme i et indelukket skab op mod tøj så du starter en brand
MVH
Carl

MVH
Carl    
---------------
Gå tre skridt tilbage og betrakt dit værk, hvis du ikke kan se fejlene nu så er de nok ikke værd at ændre. Be Happy. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis