Tilslutning af opvaskemaskine

Jeg har modtaget en opvaskemaskine med et faststøbt 220V stik (2 ben men også en lille flad metalplade, som måske er jordforbindelse); den skal stå under køkkenbordet hvor der er  et kraftudtag efter en tidligere vaskemskine. Der er ikke umiddelbart adgang til et 220V udtag.

I udtaget som stidligere blev brugt af vaskemaskinen, er der 4 ledninger:
blå, sort, grøngul, brun

Vaskemaskinen havde 3 ledninger (blå, brun, grøngul) som var tilsluttet de 3 førstnævnte ledninger (blå til blå, brun til sort, grøngul til grøngul).

Gode råd modtages med tak

Ealadi

 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du klipper det stik af der sidder på, det er ikke godkendt til brug i dk. Når du har klippet det af skal du have det yderste isolering af, også har du tre ledninger med de samme farver som den gamle, de sættes til som med den gamle var.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej.

Find dig et måleapparat og mål på de forskellige ledninger. Der skulle så gerne være 230V mellem de to første, såfremt den gamle maskine var en 230V model.

-MEN!! Vær sikker i din sag inden du sætter strøm til. Du får ikke en krone i erstatning hvis du laver fejl!!

Mulivis er der 2 faser og en Nul. Måske er der 3 faser og ingen Nul. Det finder du ud af ved at måle.

Ellers må du have en trikker ud.

 

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

ud fra de farver og den montage du nævner, så ville jeg vælge at få en triker ud, jeg har i den tid jeg har været elektriker mødt mange forkert monterede ledninger,

og som næstformanden skriver, så er der ingen forsikring eller garanti ud over din egen pengepung der dækker hvis der er fejlmonteret.

men ellers så siger min elektriker fornuft og lærdom mig at
blå er nul, sort er fase, gulgrøn er jord, og brun er fase.

og din rækkefølge passer også med de gamle flade stik til kraft hvor nul er monteret til venste i stikket
OBS dette er kun en oplysning ikke en vejledning til montage


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Tak til Gert, Nærstformand og FWM for gode råd og advarsler. Jeg har været hos en elektriker - som først kunne komme om nogle dage; jeg ved endnu ikke om jeg tør gøre det selv, men jeg vil i hvert fald følge alle råd; jeg havde kludret med oplysninger om hvilke farve der var forbundet til hvilke. Det skulle være rettet nu (stikket fra den nu fjernede vaskemaskine havde - som anført - blå, brun, grøngul; udtaget på væggen har blå, sort, grøngul, brun; blå var sluttet til blå; brun til sort, grøngul til grøngul. Altså havde vaskemaskinen kun benyttet én faseledning). Venlig hilsen Ealadi
Skrevet af FWM den 14-08-2008 11:45
Du klipper det stik af der sidder på, det er ikke godkendt til brug i dk. Når du har klippet det af skal du have det yderste isolering af, også har du tre ledninger med de samme farver som den gamle, de sættes til som med den gamle var.


Stikproppen må IKKE klippes af ! så bortfalder garantien (i nogle tilfælde) men ikke mindst så bortfalder enkeltgodkendelsen ! og man skal så selv stå for denne hvilket man i de fleste tilfælde ikke kan (forsvare)

derimod købes en mellemprop til 8-9kr som gør at der fremkommer 3 ben som vi vanligvis kender i DK , den presses ind over stikproppen !

hvis stikproppen klippes af skaql det være af en aut. elmand og kun i tilfælde af tilslutning til fast installation (som du så også vil)

gør det ikke selv ! det er ulovligt og skulle tilfældet være ude og hytten brænder ned , så er det dit problem og ikke forsikringens (hvis teknikkerne finder fejlen , hvilket de gør i 80%)

Kan i samme åndedrag pege på huset på hadsundvej i Aalborg som styrtede sammen , det er egen fejl og et ungt par skylder idag over 2,5 mio foruden de skal genhuse ældre dame som lejede over etagen ! ..................... ( ikke el-fejl )

følg reglerne i tilfælde som disse ! og så er du sikret ! så har du en at pege på såfremt lortet futter af !

Mvh
JCBX


Mvh
JCBX
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis