Hjælp!!! Hvad gør vi nu??

I forbindelse med en større renovering har vi haft vores køkkengulv oppe for at ligge gulvvarme.... Da det er i stue etagen er det opbygget således. Isolering ml. og under bjælkerne.... Ca. 60 cm afstand ml. bjælker. Her på de gamle gulvbrædder, varmefordelingsplader og her ovenpå igen 22 mm special spånplade. Herefter er der lagt granit fliser med speciel fuge og lim fra alfix som skulle være mere elastisk end alm.
Nu 14 dage efter er der store revner i fugerne mellem fliser.... Hvad gør vi????? Kan man "kratte" fugerne op og så ligge gummifuger over alt. Har ikke lyst til lige at rive alle fliserne af, med fare for at de ødelægges, da de ikke er de billigste af slagsen.... Nogen forslag???
Det skal siges at det er en murer der har lagt fliserne, men der er ingen garanti da det det ikke var dag da han gjorde det......... c",)  Håber nogen kan hjælpe.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal man opfatte det, som det var noget med mørkets gerninger, der ikke er noteret nogen steder? Ja så er det jo lidt vanskeligt, selv om han moralsk set burde stå ved sit arbejde alligevel.

Satte I varme på for tidligt inden det var hærdet af?

Jeg har en udestue, hvor jeg havde mistanke om at en tilsvarende opbygning måske kunne give det resultat, som du har oplevet. Det var også granitfliser og dem fugede jeg med siliconegummi. Det var nok lidt overkill i mit tilfælde, men det kan lade sig gøre.
Det er dog noget træls, som jydskerne siger, at kratte fugerne op, men det er en farbar vej.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det lyder meget som om hærdningen af fugerne er gået for stærkt pga. for meget varme. Det kan også være en mulighed at underlaget har givet sig, da dette jo er af træ. I et sådanne tilfælde er det et must at ligge flexible fuger i, da underlaget fortsat vil arbejde.

Jeg vil mene at mureren skal stå til ansvar for arbejdet. Om det er håndværksmæssigt korrekt eller manglende vejledning fra hans side kan altid diskuteres...
Ja det skal forstås som at det ikke var på papir.... Desværre...
Nej vi har overhovedet ikke haft varme på derude, så det kan ikke være det. Men måske har bladings forholdet været forkert, for det skulle jo blandes når det var til flexible fuger....
Jamen så må vi igeng med at kratte... Er selv jyde, så ja det bliver træls!!!
Hej
det har intet med blandingen af mørtel eller hvad mureren nu brugte. problemet ligger i de spånplader i har lagt på, der er en bestemt skrueafstand som skal overholder for at pladerne ikke bøjer for meget ned når man går på dem.
det er grunden til jeres problem, jeg kan ikke lige huske skrueafstanden i hovedet selvom jeg lige har lært det på skole.
men jeg er næsten 100% sikker på det er det som er problemet

i lære som tømrer
Jeg skal også i gang med at lægge flisegulv i køkken. Jeg gør følgende ved underkonstruktionen for at få det stift nok:

1. Understøtningsstrøer, så cc afstand kommer ned på 30 cm
2. Gulv krydsfinerplade, 19 mm
3. Gulv blade ala Litex i 30 mm
4. Fliselag m. fleksible fuger (der er vist også noget med en minimum fugebredde)

Er der nogen som kan bekræfte, at dette er en ok løsning?

Annonce
Jeg har læst et sted, at gulvspånplader skal fastskruer for hver max 150 mm langs alle understøttede kanter og for hver max 300 mm langs alle mellemunderstøtninger. j.f. http://www.novopan.dk/spaanplader/pdf/Novopan_Produktanvendelse_3.1.pdf side 4.
mr calle
det er en udemærket løsning, man har jo normalt isolering mellem bjælkerne, ved ikke hvordan det passer med dig.
men du burde godt kunne nøjes med bare en 19mm krydsfiner plade og så fliserne oven på

i lære som tømrer
Jeg har indskudsler mellem mine bjælker. Huset er fra 1938
ligger de bare imellem, altså modsat vej end bjælkerne?

i lære som tømrer
I køkkenet kommer de til at ligge vinkelret på bjælkerne, men i resten af huset lægges først et lag vinkelret, og derefter en reglar ovenpå, som ligger parallelt med bjælkerne, for ikke at ændre på, hvordan gulvbrædderne skal lægges.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis