Udskiftning af gammel sivebrønd/sandfang

Noget lader til, at den sivebrønd/sandfang man lavede i slut 50'erne ikke helt er så god længere pga. af øgede regnmængde...

Ikke nok med det, så er det konstrueret sådan, at der er tilsluttet 3 kælder afløb til det, sådan, at når det regner en del, så er der vand I kælderen....

Sivebrønd/sandfang ligger uden for garageporten forneden for en nedkørsel, så alt regn vil jo automatisk samle sig der, og når den så ikke kan rumme mere, løber vandet baglæns i rørrene og ud i kælderen...

Spørgsmålet er så... hvordan laver jeg bedst en anden løsning som kan klare nutidens regnmængde...?

Jeg tænker her på, om der skal laves en sandfangsbrønd, som så forbindes med en faskine til at rumme vandmængden.... 

Jeg ville dig helst have en rende med rist hele vejen foran garageporten, men Hvordan får man sluttet det til en en sivebrønd/sandfang og  videre til faskine?

og nej, jeg vil sku ikke betale en kloarkmester for at lave det... når det er noget man må selv og kan spare temmelig mange jyske dollars på at LDS...

Mvh

Erling

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil spare rigtigt mange penge sætter du blot nogle tilbageløbs låse i dine riste i kælderen.

V.h. Håndværkeren
Hmm.... ikke så dumt, men problemet er dog stadig, at vandet kommer ind i garagen når brønden er fuld, da det så løber under garageporten.....

Så jeg kommer ikke uden om en mere permanent løsning.... Vil bare så lave den rigtige i første hug...

Det har vel mest af alt noget med terrænet at gøre.

Hvordan ser din grund ud? Er der fald fra omgivelserne hen mod din garage? Kunne du lede vandet uden og garagen i stedet for at opsamle det? Ligger garagen i et hul?

Jeg har selv lidt af det samme problem. En af mine bygninger ligger så vand fra en bagved liggende mark løber ned mod denne bygning, hvorfor jeg har arrangeret mig med en stigning i terrænet op mod bygningen, så vandet ledes til siden og videre ned i den dybere liggende have, som det vil ses af billedet. Der fik vi 110 mm på 2 timer, hvilket afstedkom visse uregelmæssigheder.

Jeg har også et par garager, som ved tilsvarende skybrud, bliver oversvømmet. Der er jeg nødt til at hæve gulvet ca. 10 cm, for at vandet ikke skal løbe ind, når det foranliggende dræn/stenfang ikke hurtigt nok kan optage det. Jeg har ført drænet uden om denne bygning om på begsiden og ud i en grøft, idet et sivedræn eller faskine ikke vil kunne optage de enorme mængder vand.


Med venlig hilsen
ktm

 

Dette billede illustrerer på udmærket vis bakken og hjørnet af bygningen som må tage vandpresset. Da det er en gammel lortebygning, er den ikke tæt i fundamentet og vandene stiger derfor inde i bygningen!

Bygningen skal renoveres og forsynes med nyt tag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Huset ligger på en grund hvor garagen ligger 2m under terræn og haven skåner ned mod der hvor nedkørslen til garagen er....

Så jeg kommer ikke uden om, at skulle opsamle regnvandet og lede det væk.... Jeg skal "heldigvis" alligevel lave en ny belægning på nedkørlsen, så at jeg skal brække en rende op, vil ikke være et problem... men der skal godt nok graves dybt, for at få vandet til at løbe væk fra huset og ud I en faskine...

hele nedkørslen virker lidt som med et tag hvor vandet ledes ned i tagrendes.... her samles det blot I en firkantet betonbrønd som er under 1m dyb og ikke meget mere end 40*40cm... så regner det blot i 1-2 timer, står der vand helt op til kanten ind til garagen, og der er allerede vand begyndt og stige op af afløbene....

Så jeg vil derfor have vandet ledt væk fra huset så der er kapasitet nok til et kraftig skybrud.... Jordforholdene er umiddelbart gundstig, da det vist mest er sandjord... Så vandet forsvinder rimelig hurtigt... Så et par faskinekasser skulle vist kunne klare det...

Annonce
Ellers kunne du hjælpe til med lidt pumpeværk, hvis du komme af med vandet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har 2 faskiner på grunden og de har ikke haft problemer med at tage regnvandet selv om det vælter ned i tove. Kan anbefale bioblokkene da de kan samle en masse vand inden det skal løbe ned i jorden. De koster ikke alverden, det største problem er at få gravet ud til dem (det giver en masse jord tilovers som skal skaffes væk). Så sæt hellere en blok ekstra ned. Man kan regne på hvor mange blokke man skal bruge.
ErikP: Hvordan samler du regnvandet op? er det fra taget via tagrenderne?

Jeg skal have samlet vandet op neden for en nedkørsel (foran garagen) og her tænke jeg, at lave om til at der blev samlet vand op I en rende som så leder det videre til en faskine.... Men der skal jo helst være et Sandfang i mellem for at Faskinen ikke med tiden fyldes op indefra...

Men hvordan Laver man det bedst?

Sætter man renden ned med rør til sandfand som så får et dæksel over istedet for en rist, og derfra videre til en Faskine?
Jeg har en kombination. Fra udestuen via tagrende i sandfang til den ene faskine. Fra tag på tilbygning til sandfang til den anden faskine. Fra indkørslen har jeg en drænrende der går i en mini-sandfang (del af afvandingsrenden) og rundt om tilbygningen og ned i sandfanget. Det er ca. 70 m2 tag + indkørsel foran garagen. Faskine nr. 2 har en kapacitet på ca. 120 m2.

"Sætter man renden ned med rør til sandfand som så får et dæksel over istedet for en rist, og derfra videre til en Faskine?" --> ja lige præcist, sådan har jeg lavet det - virker fint. Du må lave det selv uden at skulle have en aut. kloakmester involveret. Du skal dog undersøge om kommunen tillader faskiner. I min kommune vil de helst undgå regnvand i kloakkerne, så de foretrækker faskiner frem for udledning til kloak.

Jeg kan dog frygte at vandet, hvis det kommer strømmende, blot løber hen over din afvandingsrende. Det er jo et forholdsvist lille areal vandet skal ned i. Du skal muligvis op i en større dimension af riste.
Du kunne evt. lave 2-3 render. Et sæt koster "kun" ca 500. Dertil kommer 1-2 sandfang - afhængig af afstand fra afvandingssted og til faskinen. Vil dog anbefale en for-sandfang i enden af renderne, så du ikke skal tømme det store sandfang for sand hele tiden.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis