Fastgørelse af undertagpap

Jeg er ved at bygge en garage på knap 50m2 og har i den forbindelse lagt et tag af OSB-plader på. Hældningen er ca 4 grader.
Nu har jeg så købt Icopal Base 511 underpap som i flg brugsvejledningen er til mekanisk fastgørelse og som jeg har tænkt mig at skrue fast med tagpapskruer (jeg hader at bruge søm). Det er dog uklart for mig hvordan jeg skal skrue pappet fast i samlingerne hvor der er overlap. Skal jeg bare køre skruerne ned igennem begge lag? Et andet spørgsmål er om vindskeder m.m. skal sidde imellem over og underpap eller om de skal sidde nederst, altså under underpappet også.

Tak for svar.

Mvh

Thomas V.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej tvilladsen

Jeg har mange gange fastgjort underpap med søm også Base 511. Nogen gange har jeg oplevet at sømmene rejste sig gennem overpappet, så jeg synes at det er en god ide at bruge skruer. Du skal vel blot skrue tagskruerne i der hvor du ville sætte tagpapsøm.

Undertaget bliver vel dækket af overpap, der er svejset på.

Hvis du kun vil have et lag pap skal du fuldsvejse tagpappet på taget.

Det er min erfaring, men her på LSD er der garanteret mange "eksperter".

Benfriend

 

 

Prøv ast få byttet dit pap til svejsepap, når du bruger plader som underlag, svejser man underpappen på, når der er bræddetag, bruger man sømpap, da brædderne arbejder mere end plader.
Hvis man svejser på brædder kan man risikere at brædder og pap ikke arbejder sammen, men man kan godt sømme påplader, men det nemmeste er at svejse.

Tømreren
For det første må man ikke bruge osb-plader efter producentens anvisninger til svejsepap, da de mener det ødelægger limen i pladerne. Har efter egne erfaringer ingen problemer med det når det er på flade tage (op til 10 grader). De har ret, man kan ikke bruge dem til listetækninger.

Hvis du har lagt dem på(pladerne) og købt pap til mekanisk fastgørelse ,skal du bruge skruer og skiver ø40 til træ.

Skru den første bane i overlæget og svejs så den næste bane indover skruer og skiver. Med andre ord kan du ikke undgå at skulle svejse.
Mvh.Tagdækkeren

P.s. Hvis du kun vil have et lag på, må du ikke fuldsvejse, det skal punkt svejses på så der er ventilation mellem pap og træ.

<p>&#160;tagdækker</p> <p>&#160;</p>
Ham der dansetrolden/maleren/alt-mulig-manden Erik Peitersen lavede Super Nabo for 2 uger siden. Der lagde de sådan noget tag på et hundehus (Det mest åndssavge projekt jeg har set længe!!!). Du kan da prøve at søge på det indslag og se filmen på nettet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Hej Orla...

Den er go nok med de OSB Plader til tagpap. Den med limen har jeg ikke hørt før, da det problem løses med underpap til mekanisk fastgørelse, så påvirker du ikke pladerne for den voldsomme varme. Jeg har hørt nogle i Branchen sige at OSB som underlag for tagpap skal pappen mekanisk fastgøres, da de små spåner i pladerne løsnes med tiden og så er der fare for at pappen blæser af, men ved ikke om det passer.

Men noget meget nyt for mig er at man har fundet ud af at OSB plader er meget gode og dygtige til at danne skimmel.

Har lige været på kursus via mit firma hvor vi fik at vide vi kun skal bruge tag X-finer.

Man kan få en X-finer nu der er impregnieret mod mug og skimmel som kun skulle koste et par kroner mere pr m2.

Hilsen Tagdækkerclaus
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jysk Tømrer & Tagentreprise
7100 Vejle
www.jtt-entreprise.dk

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også